Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

IRM sänker prognosen

Publicerad: 29 november 2011, 15:19

I september kom IRM:s (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) reviderade prognos. Den pekade på en något nedåtgående trend för branschen. Nu sänker man den ytterligare. – Den sänkning vi såg i september har blivit tydligare, säger Magnus Anshelm, vd på IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

På tisdag, den 6 december kommer IRM släppa en ny reviderad prognos, baserad på den senaste tidens ekonomiska oroligheter.

Men redan nu kan Resume.se berätta innehållet.

IRM kommer att skruva ned sin prognos från september ytterligare. Då spådde man att reklammarknaden förväntas växa med knappt 0,7 till 1 procent under 2012.  

Nu sänker man alltså den ytterligare.

– Den dämpning som vi såg i september har på sina håll blivit tydligare  och kraftigare. Framförallt i print. Tv kommer under nästa år möta höga  tillväxttal och minskningen kommer inte vara så markant om den kommer  alls.  
– När det gäller online forstätter det att växa, särskilt sök, men även displayannonsering som fått förnyad kraft.

Men den samlade bilden är alltså att det finns orosmoln inför nästa år.
–  Vi pekade på 0,7 procent plus tidigare, och den siffran måste vi dämpa. Delvis  har det att göra med att USA hackar, detaljhandeln sviker och att  skuldkrisen för Grekland består.

Magnus Anselm vill inte gå ut med någon exakt procentsiffra för tillväxten i den kommande nedskrivna prognosen.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.