Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

IRM spår inbromsad tillväxttakt

Publicerad: 22 maj 2014, 12:41

Foto: Colourbox.

Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, har släppt en rapport för 2014 och 2015. Rapporten visar att den starka utvecklingen under Q1 2014 med en tillväxt på 2,3 procent bromsar in något under resten året. IRM räknar med en tillväxt på 1,6 procent för 2014 som helhet och en total omsättning på nära 32 miljarder kronor.


IRM:s nya rapport visar att medieinvesteringarna minskade med två  procent under 2013 i förhållande till året dessförinnan och hamnade på  31,4 miljarder kronor.

Resumé har tidigare rapporterat att marknaden  ändå upplevde positiv tillväxt under det andra halvåret, men att det  var först under Q1 i år som kurvan pekade mer kraftigt uppåt – 2,3  procent. Något som bland annat har att göra med ökade reklamsatsningar  under OS och svaga jämförelsetal, enligt IRM.

IRM räknar nu med att  tillväxttakten kommer av sig något under resten av året med undantag för  riksdagsvalet under det tredje kvartalet.

– Vår bedömning är att  under 2014 som helhet växer reklammarknaden med 1,6 procent, säger  Madeleine Thor, vd på IRM i en kommentar.

Det är dock ingen kris att  tala om, utan enligt IRM är konjunkturbedömarna relativt överens om ett  stabilt ekonomiskt läge under de närmaste två åren, enligt IRM.

Institutet  ser fortfarande effekter av omvandlingen från tryckt till digital  media, men har sett en minskning av tappet hos vissa printkanaler under  slutet av 2013 och början av 2014.

IRM bedömer att tillväxten blir 1,9 procent under 2015 med en total omsättning på 32,5 miljarder kronor.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.