Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

IRM spår nolltillväxt 2010

Publicerad: 30 november 2009, 10:57

Inga muntra miner. Men ett trendbrott – trots allt. Nedgång förbyts till nolltillväxt 2010, spår IRM i sin prognos för nästa år.


Magnus Anshelm.

Förra veckan presenterade Sveriges Annonsörer en undersökning som visade att en majoritet av medlemmarna ser positivt på nästa år och många tänker öka sina investeringar inför nästa år.

Nu kommer IRM med sin prognos. Den ger en annan bild: även 2010 blir ett år av åtstramning. Visserligen bromsas raset från i år upp – runt minus 10-15 procent – men de låga nivåerna ligger kvar. 2010 blir ett år av nolltillväxt, spår IRM.

Ökningarna i medieinvesteringarna sker främst inom webbrelaterad kommunikation. Även TV, bio och butiksmedier spås bli vinnare, medan tryckta medier blir förlorare.

–  2010 blir ett ”mellanår” för reklammarknaden, men om samhällsekonomin förändras i snabbare takt än förväntat kommer detta att påverka företagens investeringar i marknadskommunikation, kommenterar IRM:s vd Magnus Anshelm.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.