Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

IRM: Trendbrott på mediemarknaden

Publicerad: 8 maj 2014, 10:18

Mediemarknaden växte med 2,4 procent under det första kvartalet i år jämfört med motsvarande period förra året. Omsättningen landade på 7,5 miljarder kronor, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM.


Ämnen i artikeln:

Madeleine ThorIRM

IRM uppger att mediemarknaden har vänt till positiv tillväxt under det sista halvåret 2013 efter fem tuffa kvartal.

Ökningen var dock inget att skryta med, utan uppgick till under en procent. Nu visar det första kvartalet 2014 på en markant tillväxt – 2,3 procent.

–  Det är roligt att marknaden återvänt till högre tillväxtnivåer. Vi  förväntar oss fortsatt positiv tillväxt på mediemarknaden under 2014,  säger IRM:s vd Madeleine Thor i en kommentar.

IRM uppger att  internetreklam är den starkast bidragande orsaken till tillväxten –  ökningen landar på hela 12 procent och kategorin omsätter hela 2,3  miljarder kronor.

Ett ytterligare positivt besked är att Display-annonseringen visar en tvåsiffrig tillväxt, vilket är första gången sedan 2010.

Marknadsföring i mobilen stod för den starkaste tillväxten – 90 procent.

Även kategorier som bio, radio, tv, gratistidningar och gratistidskrifter visade på en tillväxt.

Sorgebarnen är dagspress, bilagor och fackpress, men dessa kategorier visar ändå ett minskat tapp i förhållande till tidigare år.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Madeleine ThorIRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.