Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

IRM varnar för större ras

Publicerad: 15 Mars 2013, 11:28

Utvecklingen för reklammarknaden med 2013 prognositiserat till höger.

Foto: Pressbild: IRM

I dag kom en reviderad prognos från IRM kring reklammarknadens utveckling under 2013. Föga överraskande tror institutet att minskningen i omsättning blir större än i den senaste prognosen.


Ämnen i artikeln:

IRM

IRM beräknar att reklammarknaden tappar en procent under 2013, jämfört med förra året. Enligt prognosen kommer reklammarknaden att omsätta 31,5 miljarder kronor under 2013.

Prognosen är en kraftig revidering från den förra som kom i december förra året. Då trodde IRM på att tappet skulle begränsas 0,1 procent under året.

IRM tror att det första halvåret kommer att vara tuffast för reklammarknaden, medan marknaden förväntas återhämta sig under slutet av året.

– Den internationella lågkonjunkturen har visat sig mer utdragen än vad som förväntades vilket i sin tur påverkar den svenska allmänekonomin och investeringarna i marknadskommunikation. Om ekonomin stabiliseras mot slutet av året, vilket det ser ut att göra, kommer reklammarknaden att börja återhämta sig, säger IRM:s analyschef Tobias Hedström i ett pressmeddelande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.