Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Irriterande PK-tjafs!” – så kallar Sydsvenskan sig själva i ny kampanj

Publicerad: 19 januari 2018, 07:48

Kapitalistiskt bajs, irriterande PK-tjafs, fejk news eller meningslös sportfånejournalistik är några av de glåpord som Sydsvenskan ibland utsätts för i fyra nya reklamfilmen.


Ämnen i artikeln:

SydsvenskanThe Fan ClubReklamReklamfilm

Reklamfilmerna lanseras i en tid där tidningar och journalister ifrågasätts.  Sydsvenskan vill bemöta dessa åsikter med  och passar på att visa självdistans.

– Sverige går in i ett valår som antagligen kommer att vara tufft. Mer än någonsin behövs bra journalistik. Vi har ett demokratiskt uppdrag och vill vara den som guidar skåningarna under valet, som analyserar och granskar uttalanden, makthavare och nyheter. Vi vet att vi, tillsammans med våra läsare, kan bidra till en vettig debatt om framtiden. Den välkomnar vi, säger Pia Rehnquist, chefredaktör på Sydsvenskan i en kommentar:

– Samtidigt är vi medvetna om att många väljer bort oss, av alla möjliga skäl, inte minst på grund av deras åsikter om media, fortsätter hon. Som chefredaktör får jag mejl där vi kallas allt från "kapitalismens fanbärare" till "politiskt korrekta vänsterfeminister", så det blir tydligt att om vi kan reta alla så kan vi kanske även tilltala alla.

I filmerna möter vi fyra olika personligheter som inte hymlar om sina åsikter kring tidningen.

– Vi har skapat en svensk och nutida kontext för filmerna. Det är viktigt att lyssna på både dem som ifrågasätter oss och dem som hyllar oss. Den balansgången görs bäst med självdistans och självsäkerhet. Det är det vi hoppas förmedla, säger Jenny Holmstedt konsumentmarknadschef på Sydsvenskan i en kommentar.  







Kampanjen kommer att rulla under valåret. Bakom filmerna står den danska reklambyrån Mensch (som tog fram originalidén), The Fan Club samt produktionsbolaget King Edward.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News