Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Isbjörnsburken stoppas efter Twitterstorm

Publicerad: 2 december 2011, 13:54

Den här julen ville Coca-Cola rädda isbjörnen med hjälp av vita Colaburkar. Helgerån, tyckte konsumenterna, och nu byter Coca-Cola tillbaka till rött igen.


En del säger att läsken i de vita burkarna smakar annorlunda, andra tror att det är Diet Cola (som finns i silverfärgade burkar) och rent generellt anses att vita burkar är ett övergrepp på julens traditioner.
I november lanserade Coca-Cola julens amerikanska kampanj tillsammans med Världsnaturfonden, WWF. Kampanjen skulle samla in pengar till ett projekt för att rädda
isbjörnen – ett djur som länge agerat varumärkesambassadör för företaget.

En del av kampanjen var att Colaburkarna fick en vit färg med illustrerade
isbjörnssiluetter. Den vita färgen var planerad att hänga kvar fram till och med februari 2012. Under julen brukar Coca-Cola presentera ny design på burkarna men aldrig tidigare har man frångått den tomteröda färgen.
Inte helt oväntat blev det storm på sociala medier. Blasfemi, hävdade en del medan andra försöker visa med bildtest på Youtube att smaken i de vita burkarna skiljer sig från de ”riktiga” röda. På Coca-Cola försäkrar man att det inte är någon skillnad i smak.
Det Coca-Cola tagit mest allvarligt på är att många konsumenter trott att de fått Diet Coke när druckit ur en vit burk. Diet Coke säljs i silverfärgade burkar.
Enligt Wall Street Journal har Coca-Cola nu bestämt att fasa ut den vita färgen i förtid. Det blir en röd Colajul i år igen.
Vad det betyder för isbjörnarna är oklart.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.