Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 15 april 2010, 08:29
Resereklam från Israel kunde bli en storpolitisk fråga. Kampanjen visade bilder från ockuperat område i östra Jerusalem. Nu har den engelska reklammyndigheten stoppat kampanjen.
Det är inte helt ovanligt att turistbyråer försöker locka besökare med bilder som är lite bättre än vad resmålet egentligen är (läs här och här).
Vanligtvis får turistbyråerna smäll på fingrarna och uppmanas att använda relevanta bilder från resmålet.
Men det senaste ärendet för engelska reklamtillsynsmyndigheten Advertising Standards Authority, ASA, är eller kan vara mer komplicerat. I grund och botten en diplomatisk fråga som är explosiv i Mellanöstern.
Kampanjen från Israels statliga turistbyrå gick i engelska tidningar och lockade med en rad sevärdheter. Bland annat Klippdomen och Tempelberget. Problemet är att varken Klippdomen och Tempelberget ligger formellt i Israel utan i av Israel ockuperat östra Jerusalem på Västbanken.
ASA har fått in ett klagomål som påpekar att östra Jerusalem inte tillhör Israel. I ett utlåtande medger ASA att östra Jerusalems status är föremål för mycket diskussion men kommer fram till att det är missledande att visa bilder från det ockuperade området i reklam för Israel.
Israels turistministerie har kommenterat med Jerusalems status var irrelevant om man inte ska tolka innehållet på ett sätt som konsumenterna inte förstår.