Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Istället för myter – fyll skallen med kunskap om försäkringar

Publicerad: 3 Juni 2019, 13:32

Många tror att man får bättre mörkersyn av att äta morötter och att våra öron och näsor fortsätter att växa hela livet. Samtidigt har få koll på sina försäkringar. Om du frågar försäkringsbolaget AFA Försäkringar är det otroligt dumt.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Kampanjen "Inte sant vetande" är den tredje inom ramen för konceptet "Intressant" – ett koncept som används av aktörerna AkademikerAlliansen, Kommunal, Offentliganställdas Förhandlingsråd (OFR) och AFA Försäkring. AFA Försäkring ägs gemensamt av Svenskt Näringsliv, LO och PTK och har i uppdrag att administrera den kollektivavtalade arbetsskadeförsäkringen. Totalt omfattas fyra miljoner människor av en AFA-försäkring och bolaget förvaltar omkring 200 miljarder kronor.

"Inte sant vetande", framtagen av ANR BBDO, bygger på en rad av de myter som florerar i samhället. Enligt en undersökning som aktörerna genomfört tror exempelvis 60 procent att morötter förbättrar mörkerseendet medan 69 procent tror att öron och näsa växer hela livet.

– Till exempel tar myter och "sanningar" som är tagna helt ur luften upp mycket plats i
våra hjärnor och ofta ifrågasätter vi inte den fakta vi någon gång fått höra, utan går
glatt vidare i livet med massor av felaktig kunskap, säger Hanna Lundberg, art
director på ANR BBDO.

I kampanjen ställer AFA Försäkringar det onödiga vetandet mot att få fortfarande har koll på vad de anser är superviktigt, nämligen kollektivavtalade försäkringar.

– Bara 26% har koll på att de har en kollektivavtalad försäkring som ger ersättning om
de blir sjuka. Eller skadade på jobbet. Många kommer ihåg saker som kanske
inte alltid är till så stor nytta, medan vissa mer väsentliga saker inte alltid fastnar, säger Johan Ljungqvist som är kommunikationsdirektör på AFA Försäkring

I kampanjen syns bland annat Dominik Henzel, Charlotte Perrelli och en kanin vid namn Håkan.

Arbetsgrupp
Hanna Lundberg, AD ANR BBDO
Amanda Rönn, Copy ANR BBDO
Gabriel Blidö, AD ANR BBDO
Barbro Långjuth, produktionsledare ANR BBDO
Pontus Karlsson, projektledare ANR BBDO
Giants & Toys, produktionsbolag
Henrik Sundgren, Regissör
Johan Ljungqvist, beställare AFA Försäkring
Camilla Kinnarinen, projektledare AFA Försäkring

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.