Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

IT-företaget Accenture marknadsför sig i it-centrum

Publicerad: 21 Januari 2008, 14:07

Den här veckan har Accenture lagt beslag på hela tunnelbanestationen Kista i Stockholm där Kista Science City finns. Målet med kampanjen: att locka till sig nya arbetssökande.


Accenture kallar kampanjen sin kanske mest innovativa marknadsföringskampanj någonsin i Sverige. Med specialtillstånd från SL har de tapetserat hela tunnelbanestationen vid Sveriges it-centrum med sitt budskap.

– Vi valde tunnelbanestationen i Kista dels för att vi nyligen etablerades här, dels för att vi fångar upp många i vår målgrupp som dagligen kommer hit med tunnelbanan, säger Anna Markelius, marknadschef för Accenture i Sverige.

Enligt Markelius tog det cirka 3-4 månader att få tillståndet från SL.
– Som tur var var vi ute i väldigt god tid den här gången. Vi sökte tillstånden i början av hösten. Det nya kontoret i Kista öppnade i december men vi ville inte köra kampanjen förrän efter nyår då folk var tillbaka från semestern och sugna på nytt jobb.

Kampanjen är skapad av Nerell More Wunderman, NMW, som Accenture har samarbetat med i ett par år. Det är dock den första stora kampanjen av det här slaget som de gör tillsammans.

– Vi vill dels berätta att vi expanderar och att vi öppnat nytt kontor i Kista och dels att vi nu söker nytt folk. Totalt vill vi anställa 15 nya personer med denna kampanj. Totalt ska vi nyanställa 100 personer fram till sommaren, säger Anna Markelius.

Kampanjen, som bland annat består av bilder på Tiger Woods, ska få folk att bli nyfika och gå in på företagets sajt och registrera sig.

– Tiger Woods är en global frontfigur som vi jobbar med. Han står för ”high performance delivered” och symboliserar de kärnvärden vi har, säger Anna Markelius.

Förutom annonser har Accenture även personal på plats på tunnelbanestationen för att informera om företaget.

Vad har ni för budget?
– Det vill jag inte uppge. Men det är helt klart värt investeringen. Målet är dock att få folk att registrera sig. Det är inte förrän vi ser hur många som gjort det som vi vet hur framgångsrik kampanjen varit.

Accenture

Byrå: Nerell More Wunderman
Arbetsgrupp: Staffan Arvas projektledare, Tina Tobiasson produktionsledare, Daniel McKiernan ad, Katrin Gähler copy, Christian Simons originalare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.