Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Jackpot för tävlingskåta byråer: en tidning med bara annonser

Publicerad: 8 juni 2016, 09:14

Ett ständigt gissel i internationella reklamtävlingar är "tävlingsannonser" som aldrig har publicerats i riktiga tidningar. Nu kommer lösningen: Magasinet It Ran.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklamtävlingCannes LionsGuldägget

I det nya magasinet It Ran (Den gick) finns inget redaktionellt innehåll – enbart annonser. För 500 dollar kan en byrå köpa en helsida och köra vilken annons som helst. På sajten förklaras den humoristiska tanken bakom satsningen:

"Vi har alla hört talas om det. Om och om igen. På reklamtävlingar, när byråer kallas up på scen och prisas för sina annonser, viskas det tyst i rummet: "Det finns inte en chans att den där har gått". Och i bland har de rätt; det går att ifrågasätta om prisvinnande annonser verkligen har synts i ett riktigt magasin. Tills nu".

Med It Ran vill de lösa tävlingssugna byråers stora gissel: att de mest kreativa och vågade idéerna ofta inte får grönt ljus av kunderna. Det är därför som det nu går att "fuska" utan att fuska i faktisk mening (de flesta stora reklamtävlingar har som krav att tävlande bidrag måste har gått skarpt).

Det hela är förstås gjort med en klackspark av den kanadensiska byrån lg2, skriver Adweek. Avsändare är organisationen Canada's National Advertising Benevolent Society som hjälper människor i branschen som har stött på professionella eller personliga problem. Den som köper annonsplats i It Ran slår alltså två flugor i en smäll: dels en kampanj att tävla med, dels skänker pengar till ett gott syfe.

Se kampanjfilmen här nedan:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.