Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Jackpott för Oatly – gjorde även bästa copyn

Publicerad: 19 April 2018, 14:23

Oatly vill få bort mjölken från skolorna. Kampanjen som ifrågasätter dess hälsoeffekter prisas i Guldskrift.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerOatlyGuldskriftGuldägget

Guldskrift är priset som hyllar den bästa copy-insatsen under året som gått. Bakom texten i Oatlys anti-mjölkkampanj är copywritern Ida Backman som jobbar på bolagets inhousebyrå.

"Vi sliter alla dagarna i ända för att den reklam vi gör ska kännas så lite som reklam det bara går, och mer som något... organiskt, en social conversation starter, kanske till och med användargenererat? Ja, det får fan inte kännas som propaganda från ett varumärke i alla fall. Fast... är det egentligen så dumt? Att vara ärlig med vad man vill och öppet redovisa sina argument? Förutsatt då att man behärskar hantverket att göra det både underhållande och lättläst, kompromisslöst och inbjudande. Ja, då diar vi plötsligt propagandans spene och läskar oss med den mjölk det inte är. Grattis Oatly!" skriver juryn i sin motivering.


Guldskriftsakademien består av Anna Qvennerstedt, Tove Eriksen Hillblom, Linda Elers, Johannes Ivarsson, Olle Langseth, John Schoolcraft, Anna Boberg och Lina Franzon.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.