Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Jag är besviken"

Publicerad: 4 maj 2010, 09:33

Fem anbud. Det var vad Försvaret fick in i sin upphandling av strategisk reklambyråpartner som avgjordes i slutet av förra veckan. – Jag är besviken, säger Fredrik Svahn, marknadschef.


Ämnen i artikeln:

FörsvaretFredrik Svahn

Fredrik Svahn, marknadschef på Försvaret.

Försvarsmakten är i slutfasen av sin upphandling av kommuniktionsbyråer på fem avtalsområden. De fem områdena är strategikonsulter, eventbyråer, varumärkeskonsulter, produktionsbyråer och konsulter för hantering av intern kommunikation  inom myndigheten.

I slutet av förra veckan skickade Försvaret ut tilldelningsbeslut på strategikontraktet där de väljer att teckna avtal med DDB Stockholm, BNG Communication och Frank & Earnest Reklambyrå.
204 hämtade ut underlaget för hela upphandlingen. Därmed inte sagt att det alla som hämtade ut handlingarna ämnade skicka in anbud. Till exempel är en av de 204 undertecknade, reporter på Resumé.

Men fem inlämnade anbud i strategidelen måste ändå betraktas som ett lågt antal. Åtminstone är Fredrik Svahn, marknadschef på Försvaret missnöjd med det låga intresset
– Jag är lite besviken på att vi inte fick in fler anbud från stora namnkunniga byråer, säger han.
Men inte nog med det: Av dessa fem föll två bort för att de inte uppfyllde skallkraven i upphandlingen.
Prime PR kunde inte redovisa kunskap och exempel i film- och webbproduktion. De hade heller inte namngivit en planner, vilket var ett krav. Familjen STHLM hade inte referenser från tre företag eller myndigheter med fler än 1000 anställda.

Kvar blir tre företag, de tre som nu fått avtal med Försvaret om att leverera kommunikationsstrategi.
– Vi sade från början att vi skulle teckna avtal med tre leverantörer, säger Fredrik Svahn.
Han har ingen förklaring till det låga intresset. Möjligen backar byråer för att ta över ett så belönat och uppmärksammat uppdrag, tänker han. Att byråer gett upp i förtid för att man trott att uppdraget redan var vunnet av DDB tror han däremot inte:
– Det har aldrig varit klart från början. Vi sade ju att vi skulle välja tre. Jag är lite besviken över att inte ha blivit kontaktad av fler. Jag har inte haft några som helst kontakter med byråer som velat fråga om uppdraget.

Kanhända lockar inte de 63 miljoner årligen som Försvaret budgeterar på samltliga fem avtalsområden.
– Byråarvodet blir kanske inte så stort.

Trots det är han nöjd med de tre byråer de nu tecknat avtal med:
– Sett utifrån vad som presenterats i pitcherna ser det lovande ut.
Han är också nöjd med att det är byråer med olika storlek och att en av dem, Frank & Earnest, är från Göteborg.

I framtiden minskar även makten över uppdraget i och med att det är tre byråer som får pitcha på de olika strategidelarna Försvarets marknadsavdelning själv lägger upp.
– Jag har redan en tydlig bild av vår strategi. Vi har flera mål att arbeta mot och jag tror att det är en fördel att ha olika hjärnor som tänker åt olika håll, säer Fredrik Svahn.
Som exempel tar han att Försvaret har som mål att 30 procent av de nyrekryterade ska vara kvinnor redan nästa år. Idag är den andelen mindre än 10 procent.
– Invandrare kan också vara en sådan del. Vi behöver också anställa fler i civila yrken; sjukvårdare, tekniker. Det kanske man kan låta något något företag tänka lite extra på.
Besluten om vilka som blir Föresvarets varumärkes- och eventbyråer står näst på tur och därefter ska myndigheten välja internkommunikationskonsulter och produktionsbyråer.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

FörsvaretFredrik Svahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.