Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Jag är mer av en hardcore-minglare"

Publicerad: 30 april 2011, 08:39

Branschorganisationen Komm hade några tuffa år bakom sig när Jessica Bjurström tog över som vd förra året. För Resume.se berättar hon om de tuffa besluten att låta folk gå men också om vikten av kvinnliga förebilder och varför hon är så förtjust i att kratta löv.


Jessica Bjurström

En stor del av Jessica Bjurströms arbete som vd för Sveriges Kommunikationsbyråers branschorganisation Komm är att närvara vid möten och evenemang och hon beskriver sin arbetsdag som ”ett enda långt sammanträde”. Däremot verkar hon inte alltför förtjust i alla mingelfester som ständigt kräver hennes uppmärksamhet.
–Jag är mer av en hardcore-minglare som minglar i en eller två timmar och sedan går hem. När man har jobbat i branschen så länge som jag kan man ibland känna att man inte gör annat än att mingla. Men nu förstör jag kanske bilden av mig som partypingla, haha

Hon tog över rollen som vd i januari förra året. Sedan dess har organisation förändrats och hon har tvingats ta en hel del tuffa beslut. Trots det är hon väldigt nöjd hittills med sin tid som vd.
– Det är kul men samtidigt otroligt svårt. Man måste kunna känna av vad som pågår i branschen samtidigt som man ska synas och återspegla det.

När organisation bytte namn till Komm blev det också fler discipliner som skulle innefattas i organisationens arbete. När Jessica Bjurström tog över rollen som vd var det viktigt för henne att alla delar av branschen skulle komma till tals.
– Jag insåg ganska snart vikten av att fokusera på branschfrågor och inte disciplinfrågor. Tillsammans med två studenter vi universitetet genomfördes djupintervjuer med 25 byråer och utifrån de svaren blev det lättare att dra upp riktlinjer för arbetet.

Att människor i branschen har åsikter om henne och hennes arbete är en naturlig del av jobbet. Det är också något som hon var väl medveten om när hon tog det.
– Det var ingen överraskning. Men det är också det som driver mig – jobbet blir aldrig klart. Det finns inget slutdatum och man utvecklas hela tiden. Men visst, man har lite tjockare hud idag än för ett år sedan.

När Jessica Bjurström tillträdde som vd för Komm var organisationen inne i en tung period med svåra ekonomiska förutsättningar. Något som ledde till att man tvingades strukturera om en del i organisationen.
– Vi hade ett par tråkiga år bakom oss med styrelseförändringar, jobbig ekonomi och missnöjda medlemmar. Det gällde att bara kavla upp ärmarna och börja jobba.

Hon fortsätter:
– Det var såklart väldigt jobbigt men det handlade om att rätta munnen efter matsäcken. Att hitta en fungerande affärsmodell för att rädda ekonomin samtidigt som man har en nyttomodell som fungerar för medlemmarna.

Jessica Bjurström på årets Guldäggsgala

Omstruktureringen inom organisationen ledde bland annat till att man var tvungen att låta två av sex anställda gå för att få ekonomin att gå ihop.
– Stämningen blir väldigt tryckt i en så pass liten organisation. Samtidigt är det lika känslomässigt jobbigt att titta på och utvärdera en enda person som det är att göra det med hundra personer: alla har sin egen historia och sin egen hyra att betala.

Hon ser ljust på framtiden och menar att det är omodernt för ett företag i branschen att inte vara med i förbundet.
– Förbundet är den sammantagna kraften – och länken – till Sveriges kommunikationsbransch.

Även för branschen i stort tycker Jessica Bjurström att det ser lovande ut framöver.
– Jag tycker att framtiden ser extremt god ut. Vi har idag ett klimat där företagen delvis är längre ifrån konsumenterna än tidigare och där det blir allt svårare att sätta upp tydliga målgrupper. Trots att man bara är ett klick ifrån sina kunder så är man långt ifrån varandra medvetandemässigt när människor rör sig mellan så många olika forum. Då behövs professionella kommunikatörer av den anledningen att vi hjälper företagen att hitta rätt.

På samma sätt som hon vill få organisationen och branschen att växa tycker Jessica Bjurström också om att få växter att växa.
– Det är min röda tråd i livet kan man säga. Det är lika spännande att lyckas förmå de anställda att växa som det är att se sommarblommorna i blomlådan på balkongen att växa och gro.

När hon inte påtar i blomlådorna på balkongen eller arbetar spenderar hon gärna tid med familjen på lantstället utanför Norrtälje.
– Eftersom det är sista helgen nu som man får elda så ska vi dit och elda upp de gamla trädgårdsmöblerna eftersom vi köpt nya. Jag tycker dessutom otroligt mycket om att kratta löv när jag är där. För mig är det som en form av meditation.

Helgerna är också då Jessica Bjurström får tid över att ta ikapp veckans mediekonsumtion.
– Jag har en låda där jag lägger både utskrivna artiklar och texter från papperstidningarna under veckan. Sedan tar jag en lång lässtund på söndagarna.

När Lina Thomsgård drog igång Rättviseförmedlingen så var det för att uppmärksamma fler kvinnor inom media genom att sätta upp en lista med kompetenta kvinnor inom branschen. Jessica Bjurström skulle vilja se ett liknande projekt inom kommunikationsbranschen.
– Vi behöver fler kvinnliga förebilder. Genom att leta upp duktiga kvinnor, upprätta en lista och förmå dem att tacka ja till exempelvis chefsuppdrag kan man lyfta fram fler kvinnor. Jag vet ju till exempel att det är lika många kvinnor som män som varje år tar examen från Berghs. Däremot är det inte lika många kvinnor som går vidare och startar egen byrå.

Eftersom det, av naturliga skäl, ofta blir de som grundat byrån som sitter i ledningsgruppen saknas det i regel kvinnor i ledande positioner. Men Jessica Bjurström kan ändå se vissa positiva tendenser när det gäller könfördelningen.
– Det är kul att se att det kommer fler och fler kvinnor som arbetar som till exempel creative directors på byråerna. För mig handlar att vara chef om att kunna realisera sina tankar och idéer, det är en stor del av anledningen till att jag trivs så bra med att vara vd.

Hon påpekar också att det inte bara är viktigt att lyfta fram kvinnor utan också att försöka få in fler personer med andra bakgrunder och modersmål i branschen.
– Jag tror att det är väldigt viktigt att få in personer som till exempelvis har fler modersmål än bara svenska för att kunna kommunicera med alla grupper i samhället.

För att öka mångfalden i branschen kommer Jessica Bjurström att starta projektgruppen HR2020.
– Vi ska titta på hur vi vill att branschen ser ut om nio år och hur vi kan öka mångfalden när det gäller bakgrund, språk och genus.

I morgon: Stor intervju med Dala-Demokratens chefredaktör Göran Greider på 1 maj, som enligt honom själv är årets viktigaste dag: "Nästan som en helig gral".

Fakta Komm

Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för konsulter inom åtta olika discipliner av marknadskommunikation: action marketing, design, direktreklam, event, interactive, media, pr, och reklam.

Christian Ström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.