Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Jag hade mer eller mindre gett upp"

Publicerad: 9 april 2011, 06:51

I dagarna stod det klart att Ulrika Good, som nyligen lämnat Goss, börjar på CP+B. För Resume.se berättar hon om den nya arbetsgivaren, guldägg och tröstlösa brödfödejobb.


Ämnen i artikeln:

CP+BGlitterGossUlrika Good

Ulrika Good Foto: Björn Elgstrand

I augusti börjar Ulrika Good sitt nya jobb som copy på CP+B, efter sju år på Goss. Till dess passar hon på att ta lite ledigt.
– En liten paus som man kan få, någon gång i livet. Min dotter tar studenten och ska övningsköra och lite sådana där saker, säger Ulrika Good.

Hon ser fram emot det nya jobbet och tycker att det känns spännande men lite okänt, som det alltid gör med ett nytt jobb.
–Jag kommer att vara lite förvirrad och ny på jobbet så där. Men det är ju en del av det roliga och det är naturligtvis spännande. Att lära sig vad 80 personer heter och vad de gör.

Största förändringen tror hon kommer att vara den nya byråns storlek och att vara en del av ett internationellt nätverk.
– Vad det internationella inslaget kommer att innebära vet jag inte riktigt. Jag har jobbat på Ted Bates en gång i tiden, men där märktes inte det internationella inslaget mer än att de kom och skulle ha rapporter ibland. På CP+B tror jag att det kommer avspeglas tydligare i det dagliga arbetet.

Ulrika Goods karriär inom reklambranschen började redan efter gymnasiet då hon började som hjälpreda på sin fars reklambyrå, RKAB. Efter många olika byråjobb började hon frilansa och har egentligen aldrig arbetat med något annat än reklam, men resan har varit långt ifrån spikrak.
– Jag har många gånger trott att det kommer sluta med att jag blir sittandes hemma och bara harvar på med brödfödejobbet. Ett tag verkade det rätt tröstlöst att få någon vettig arbetsplats. Jag hade mer eller mindre gett upp faktiskt.

Samtidigt drev hennes make, Johan Good, reklambyrån Goss. Men det var inte självklart att Ulrika Good skulle börja på byrån utan det var snarare mer av en tillfällighet.
– Det kom en kund till byrån, Glitter, där min vän hade blivit marknadschef. Hon ville jobba med Goss och hon ville jobba med mig så jag började jobba som frilans med Glitter. Det blev sedan en väldigt stor kund och det var lika bra för Goss att anställa mig. Så att det var därför.

Med det nya jobbet och de nya kollegorna kändes plötsligt allting roligare.
– Jag fick jobba med väldigt duktiga människor och det hända många roliga saker. Vi vann Guldägg och vi var i Cannes och jag fick åka till Cannes-juryn. Det blev på en helt annan nivå än vad jag hade varit med om förut.

Hon fortsätter:
– Då hade jag harvat med, mestadels, mindre lyckosamma och mindre roliga projekt men plötsligt blev det väldigt roligt och också ganska lyckosamt.

Tillsammans med teamet på Goss vann Ulrika Good ett Guldägg i Business to Business-kategorin för ”Strategiimplementering i Glitterkoncernen”.

Ulrika Good om…

Bra reklam: ”Det börjar alltid med att relevansen är hög. Kan man hitta glasklar relevans som ändå är nytänkande så blir det bra. Att man inte tappar orken i något led vad det gäller utförande eller införsäljning eller uppföljning.”

”Att göra riktigt bra reklam för kunder som ICA, Volvo och McDonald´s är imponerande på mer än ett sätt, inte minst på grund av hur svårt det är att få till fantastiska kampanjen för så stora och ofta tungrodda organisationer.”

Medievanor: ”Pappers-GP på morgonen är svår att släppa. Sedan får jag väldigt mycket input på Twitter, världens bästa kanal för att hålla koll på allting som är aktuellt. Jag gillade Mauro och Pluras kök och sen gillar jag förstås Mad Men, det är roligt med en serie som håller fast den handlar om något man känner till”

Fritid: ” Jag tycker om ”när träningen är slut”, jag tycker inte om att  träna men jag tycker om när jag har tränat. Så det gör jag lite lagom  mycket. Hag har ingen hobby-hobby ägnar onekligen en stor del av min  fritid åt Twitter och bloggar. Annars gillar jag mest banala saker som god  mat och att umgås med goda vänner”

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

CP+BGlitterGossUlrika Good

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News