Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Jag har det roligaste reklamuppdraget i Sverige”

Publicerad: 12 november 2013, 09:05

Lotta Onajin, marknadschef Comviq

Foto: Pressbild.

För ett år sedan blev Lotta Onajin Sveriges bästa marknadschef i mobiloperatörskategorin. Sedan dess har operatören startat en helt ny varumärkesresa. I år är hon nominerad igen i Resumés tävling. – Minst en gång i veckan säger jag att jag har det absolut roligaste reklamuppdraget i Sverige, berättar hon.


Ämnen i artikeln:

Sveriges bästa marknadschefer

År 2013 har varit en stor nystart för Comviq. Ett nytt erbjudande och ett helt nytt manér som har synts överallt. Lotta Onajin är marknadschefen som  rattar varumärket mot en ny position.
– Tidigare har vi levt lite vid sidan av Tele2, i stor utsträckning i en tydlig pre-paid värld. Det senaste året har vi relanserat som ett fullskaligt operatörsvarumärke, säger hon.  
– Det har varit extremt spännande och arbetsamt. Ett grymt år.  

Jämfört med förra året har Comviq gjort en markant ökning i sina marknadsinvesteringar. Samtidigt menar Lotta Onajin att bolaget har varit väldigt noggranna med att betala så lite som möjligt.
– Vi följer det väldigt noga och vet exakt vad vi behöver justera. Vi har också tillämpat en medieköpsstrategi som bygger på att vi får väldigt bra priser på det vi köper. Vi försöker göra det annorlunda med till exempel köp i sista sekund, säger hon.

I Resumés tävling Sverges bästa marknadschef mäts varumärkesförflyttningen i förhållande till storleken på medieinvesteringarna som har gjorts. Men eftersom Sifo endast mäter bruttosiffror ser Comviqs satsning betydligt dyrare ut än vad den i själva verket har varit, resonerar Lotta Onajin.
– Det ser mycket ut på bruttosiffrorna, vilket kanske tyvärr talar till min nackdel i år, säger hon.  

Vi har sett kioskägaren "Karim" i tv och stora utomhuskampanjer, nu senaste med olika "emojis" som riktar udden mot de andra operatörerna på marknaden.  
– De har tagits emot väldigt väl. Det är lite provocerande och tar ut svängarna för att skapa reaktioner, men det har varit väldigt få negativa. Vi ger en liten känga åt branschen som ibland tar sig självt på väldigt stort allvar, säger Lotta Onajin.  

Ni har fått viss kritik för tv-konceptet med Karim. Kommer ni att ändra något där?
– Vår plan är att fortsätta som innan. Men som med alla koncept finns det plats för utveckling. Jag känner mig trygg i att kritiken kommer att avklinga allt mer. Rollen vi ger Karim är en hjälteroll. Det är en väldigt kärleksfull karaktär, och Comviq är i mångt och mycket kioskägare. Vi får väldigt mycket kärlek från kioskägare för det här konceptet.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.