Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Jag har fått många erbjudanden”

Publicerad: 28 November 2013, 10:44

Maria Ziv

Foto: Pressbild VisitSweden

I mars är Maria Ziv tillbaka i hetluften som global kommunikationschef på Oriflame. För Resumé berättar hon om utmaningarna, jobberbjudandena och vad hon kan ta med sig till Oriflame från tiden på VisitSweden.


Ämnen i artikeln:

Maria ZivOriflameVisitSweden

Efter sortin från VisitSweden i november förra året har Maria Ziv varit mammaledig och gjort mindre uppdrag bland annat som moderator. Hon blev tillfrågad av Oriflame i somras och haft några möten med ledningen innan hon bestämde sig för att ta jobbet som global kommunikationschef. Den 1 mars nästa år tillträder hon sin nya tjänst.

– Det är ett företag som befinner sig i en spännande förändringsprocess. Innan jag tackade ja till jobbet fick jag en bra bild av organisationen och utmaningarna företaget står inför kommunikativt.

Vad blir ditt huvudsakliga uppdrag?
– Mitt uppdrag blir att ladda varumärket och förtydliga kärnvärdena i marknadskommunikationen på över 60 olika marknader.

Under den senaste tiden har Oriflame utvecklat en ny varumärkesplattform utifrån devisen  "Your Dreams - Our Inspiration". Marknadsavdelningen jobbar mot en organisation med 7500 medarbetare världen över, mot konsumenterna, men också mot de 3,4 miljoner konsulenter som säljer företagets produkter. Maria Ziv framhåller företagets förändringsbenägenhet som ett av motiven bakom att hon valde Oriflame:

– Oriflame är ett stort företag, men långt ifrån centralstyrt och trögrörligt. Det var väldigt viktigt för mitt beslut. Det var inte aktuellt att gå till en stelbent organisation. Jag behöver spännande utmaningar.

Du lämnade VisitSweden som hyllad och prisad marknadschef. Har du fått många jobberbjudanden?
– Jag har fått många erbjudanden, det har varit många parallella processer. För mig har tiden varit betydelsefull. Jag har fått tid att tänka efter och inse vad jag inte vill göra. Vi gjorde en stark resa med VisitSweden där vi gick från en myndighet till ett kommunikationsföretag. Det kändes smickrande att bli ett namn på headhunters listor.

För att förebereda sig inför det nya uppdraget har Maria Ziv läst på om Oriflames företagskultur och har löpande möten med ledningen. Hon ser vissa likheter mellan utmaningen för VisitSweden och de framtida arbetet med Oriflames varumärke:

– Oriflame är svenskt och jag har erfarenhet att lyfta fram "svenskhet" som ett kärnvärde. Under tiden på VisitSweden jobbade vi mycket med internationella undersökningar för att komma fram till vilka positiva associationer som förknippades med Sverige. Jag tror att man kan ta med sig mycket av dessa insikter till Oriflame.

Centralt för Oriflames framtida marknadsarbete blir att varumärket ska kommuniceras mer enhetligt på de olika marknaderna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.