Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Jag har svårt att se mig själv på en vanlig reklambyrå"

Publicerad: 12 december 2008, 08:41

Flerfaldigt belönade copywritern David Orlic lämnar reklambyrån Garbergs. Nu vill han förändra reklambranschens sätt att jobba. (UPPDATERAD)


David Orlic. Foto: Björn Elgstrand.

David Orlic är en av de mer profilerade unga kreatörerna på Garbergs. Han har genom åren blivit Kycklingstipendiat, vunnit två Guldägg, suttit i Guldäggsjuryn    och har tävlat i både Cannes Young Creatives och Clio Future Gold.

Härom veckan sade han upp sig från reklambyrån Garbergs, där han jobbat sedan han examinerades från Berghs 2005. Vad han ska göra efter nyår vet han inte.
– Jag är intresserad av hur vi kan göra större nytta och tänker fokusera på kommunikation som löser affärsproblem i stället för att dölja dem. Det här är tankar som går jorden runt just nu, men det är få som gör något av dem. Jag hoppas att detta blir en spark i röven, säger David Orlic.

I dagsläget säger han att han har svårt att se att han skulle börja på en annan reklambyrå, men stänger inte dörren. ”Det handlar inte om att säga nej utan om att hitta nya möjligheter” säger han.
En viktig del i ekvationen handlar om hur reklambyråer arbetar. David Orlic säger att han har svårt för beställare-leverantör-situationen.
– De i reklambranschen som vi gillar och beundrar tar ofta ett större grepp om uppdragen, det handlar knappast om att enbart leverera kampanjer längre. Men för att lyckas tror jag det krävs att vi jobbar tillsammans, närmare uppdragsgivarna, säger han.
David Orlic är noga med att framhålla att det inte ligger något ont blod bakom hans uppsägning.
– Jag älskar Garbergs, det är därför jag har varit här i fyra år, säger han.

Garbergs vd Joakim Landin lyfter fram att David Orlic varit på byrån i 3,5 år och att det inte är ovanligt att personer som kommer direkt från utbildning börjar se sig om vid ungefär denna tid.
– Men alla våra medarbetare spelar roll, och det är trist att David slutar. Vi kommer att vara bästa vänner också efter detta, men han har kommit fram till att han vill ha nya utmaningar i livet, säger han.

Orlics kritik mot strukturerna har Landin full förståelse för, det är något Garbergs också kan stå för säger han.
– Sedan kan man vara mer eller mindre frustrerad över hur snabbt förändringarna ska ske. För oss handlar det om att vi måste förändras tillsammans med våra kunder. Där upplever jag att David tycker att det finns strukturer som gör att förändringen inte går så snabbt som det borde, säger Joakim Landin

Tills vidare tar andra medarbetare på Garbergs över David Orlics uppdrag. Några av de kunder han har arbetat med är Dagens Nyheter, Södra Cell, Jazzfestivalen och Akademibokhandeln.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.