Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Jag känner inte till något missnöje"

Publicerad: 11 augusti 2008, 13:39

Lowe Brindfors vd Björn Larsson kom tillbaka från semestern idag. Under dagen har han ringt runt till byråns kunder och informerat om byråns avhopp. Nu ger han sin syn på att den kreativa ledningen slutar.


Björn Larsson är vd på Lowe Brindfors. Foto: Stefan Borgius

Är det ett problem att Lowe Brindfors kreativa duo slutar samtidigt?
– Det är två namnkunniga kreatörer som slutar. Men det är två minst lika namnkunniga och erfarna som tagit vid. Och som kommer att ta byrån ännu snabbare in i en ny modern reklamvärld. In i en värld av nya kanaler där Brindfors av Lowe har getts uppdraget att vara förebild och leda utvecklingen bland nätverkets byråer. Som jag förstått det vill Tove och Olle också hitta ny energi efter en slitig period med Coop.

Är du en dålig chef?
– Nej, jag upplever inte att jag är en dålig chef.

Finns det ett missnöje bland kreatörerna mot dig?

– Jag känner överhuvudtaget inte till något missnöje bland kreatörerna med mitt ledarskap. Du är fri att fråga dem själv. Däremot är det nyttigt och sunt om VD och CD tar spjärn mot varandra och ställer byråns kreativa vision mot dess kommersiella verklighet. Jag vill också understryka att Håkan och jag har haft ett fantastiskt samarbete både på ett personligt och professionellt plan under de 8 år vi jobbat tillsammans här.

Fick Håkan sparken?
– Håkan ville i höstas byta inriktning på sin karriär. Lowe förmedlade genom mig två jobb-möjligheter. Ett vd-jobb för en byrå i Europa och ett större CD-jobb inom Lowe. Samtidigt drog byrån igång diskussionen med Rickard om hur vi på bästa sätt skulle kunna matcha honom till CD-jobbet från och med halvårsskiftet – något som alltså legat i våra planer i nästan ett år. Därför jobbade han i USA under första delen av 2008 och testa sin ledarskapsförmåga på andra duktiga kreatörer. När vi sedan lyckades rekrytera tillbaka Martin Bartholf var den nya planen komplett. Byrån är just nu otroligt taggad över vårt nya kreativa ledarskap.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.