Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Jag känner mig inte färdig”

Publicerad: 19 December 2011, 10:16

Sten Andersen lämar byråvärlden.

Foto: Foto: Björn Elgstrand.

Sten Andersen fick grönt ljus från WPP att lämna INGO utan inlåsning. Att han valde OBH Nordica beror på flera orsaker – bland annat en möjlighet att köpa in sig i företaget.


Ämnen i artikeln:

OBH NordicaIngoSten Andersen

Sten Andersen har varit vd på INGO sedan starten i februari. Dessförinnan var han vd på Grey, som slogs ihop med Ogilvy. Från att ha börjat på Unilever i Helsingborg har Sten varit på byråer som Leo Burnett, The Bearded Lady, DDB och Bates. Nu går han tillbaka till köparsidan efter 16 år i reklambranschen.

– Jag fick ett erbjudande. Även om det om tidigare än planerat så var det många detaljer som passade mig väl. Man får ta ställning till grejer när de kommer, och i det här fallet var det en kombination av saker som passade. Deras produkter är kul, och eftersom de är lite av ett designföretag ligger det nära mig. Sedan är det lite av en nystart med ny vd och exportchef. De vänder blad och ska ta ett steg vidare, så det är tacksam tajming. Sen fick jag chansen att köpa in mig i bolaget, säger Sten Andersen.

Hur stor andel får du?

– Det är inga större grejer, men ändå en känsla av att det man jobbar för kommer tillbaka. Det har inte varit det viktigaste, men alla bäckar små...

Erbjudandet kom under hösten och i dag informerades personalen på byrån. Sten Andersen kom överrens med WPP om att han fick sluta utan att behöva sitta i karantän. En viktigt anledning var att Håkan Karlsvärd, i dag vice vd på INGO, kunde kliva in i rollen direkt.

Känner du dig färdig med INGO?

– Nej, det är roligt att vara på en bra byrå som det går bra för. Men färdig känner jag mig inte. Men man kan inte göra allt på en och samma gång. Men när erbjudandet kommer måste man ta ställning till det.

Hur känns det att gå tillbaka till köparsidan?

– Den biten känns jättespännande. Jag kommer från köparsidan från början. Jag trodde från början att jag skulle göra några år i branschen. Det blev 16. För mig blir det stimulerande och utvecklande att få andra perspektiv. Det är ett naturligt steg.

Vad tycker du om OBH Nordicas reklam?

– Vad jag förstår har den varit framgångsrik och lyckats bra. Jag vet inte exakt vad man ska göra med den biten. Jag har satt mig för är att lära mig ingående om företaget. Där finns mycket kunskap, så jag måste börja med att analysera läget.

Kommer du anlita INGO?

– Jag misstänkte att du skulle ställa den frågan. INGO är en jättebra byrå som jag rekommenderar förbehållslöst till alla. Men vad jag ska göra på OBH Nordica är för tidigt att säga.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.