Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Jag ser mig som en chefsideolog”

Publicerad: 22 september 2010, 06:26

Anna Qvennerstedt ska lyfta Guldägget som reklamtävlingens nya ordförande. – Jag ser mig som en chefsideolog för Guldägget och mitt uppdrag är att hjälpa juryn att hitta en bra inriktning, säger hon till Dagens Industri.


Ämnen i artikeln:

Anna QvennerstedtGuldägget

Anna Qvennerstedt.

En av Sveriges allra mest ansedda copywriters, Anna Qvennerstedt på Forsman & Bodenfors, blir ordförande för Guldäget sim fyller 50 år 2011.

– Få kan mäta sig med hennes meritlista. Hon har dessutom gedigen juryerfarenhet såväl från Guldägget som från de internationella reklamtävlingarna Cannes Lions, Clio och Eurobest. Få val har känts så självklara som valet av Anna Qvennerstedt, säger Digge Zetterberg Odh, projektledare för Guldägget, i ett pressmeddelande.

Reklambranschen och dess största tävling Guldägget tas inte alltid på allvar av näringslivet. Det ska Anna Qvennerstedt försöka ändra på.

– Jag har alltid upplevt att det vi gör i reklambranschen gör väldigt stor nytta. Drivkraften för kreativitet är att lösa problem och det är uteslutande vad kreativitet handlar om. Den kunskapen är av stort intresse för näringslivet, säger hon till DI.

I pressmeddelandet från Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, säger Anna Qvennerstedt vidare:

– Den här tävlingen definierar nivån på svensk kreativitet. De allra flesta av oss vill väldigt gärna vinna guldägg, och helst ska det krävas lite mer för varje år. Det är då som Guldägget hjälper till att förflytta branschen framåt och det är då som det blir riktigt intressant, säger Anna Qvennerstedt.

– Jag är nöjd om vi i juryn får se många bidrag som gör oss imponerade, förvånade och avundsjuka. Och sugna på att gå hem och göra ännu bättre ifrån oss till nästa gång.

Sista dagen för bidragsinlämningen är den 10 december. Prisutdelning och gala hålls den 14 april 2011 på hotellet Stockholm Waterfront.

Fakta/Anna Qvennerstedt

Gör: Copywriter på Forsman & Bodenfors och aktuell som ny ordförande för Guldägget

Axplock av meriter: 7 guldägg och 1 grand prix från Cannes Lions International Advertising Festival. 1996 tilldelades hon reklamförbundets Kycklingsstipendium som går till unga lovande kreatörer. 2007 blev hon invald i reklambranschens hall of fame, Platinaakademin. Hon har även belönats med copypriset Guldskrift 2 gånger.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Anna QvennerstedtGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.