Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Jag skrev annonsen i någon slags livsbejakande furioso"

Publicerad: 15 April 2011, 12:52

Guldskrifts-pristagaren Magnus Jakobsson berörde många på Guldäggsgalan i går kväll med sitt känslosamma tacktal. – Det var inte planerat. Men annonsen i denna kampanj har en mycket speciell och personlig historia. Min far hade precis avlidit, detta sammanföll med en deadline för annonsen, säger han till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

DDBGuldskriftMagnus JakobssonGuldägget 2011Guldägget

Magnus Jakobsson. Foto: Björn Elgstrand.

Det är dagen efter Guldäggsgalan där DDB:s stjärncopy Magnus Jakobsson tog emot utmärkelsen Guldskriften för Papercut-annonsen.

När Resume.se når honom före lunch ska han snart ta ett flyg till Sydafrika. Men han hinner svara på Resume.se:s frågor via mejl.

Vad betyder Guldskriftspriset för dig personligen?
– Otroligt mycket. Då jag är väldigt intresserad av reklam och har följt priset genom åren, och har enorm respekt för dom som tilldelats det tidigare.

På scenen berättade Magnus Jakobsson att han tillägnar priset sin bortgångde pappa.

– Jag vill tillägna priset åt min far som dog tio timmar innan jag skrev annonsen, sa Magnus Jakobsson med tårar i ögonen.

Du höll ett väldigt personligt tacktal, hur kändes det att framföra det?
– Det var inte planerat. Men annonsen i denna kampanj har en mycket speciell och personlig historia. Min far hade precis avlidit, detta sammanföll med en deadline för annonsen. Jag skrev annonsen i någon slags livsbejakande furioso. Och sa sedan i princip att det var den annonsen eller ingen. Papercut älskade resultatet, som tur var.

Hur påverkade din sorg efter din fars bortgång ditt arbete med copyn?
– Inte nämnvärt. Däremot var det så i just detta specifika fall.

Är det här den bästa copyn du gjort, tycker du?
– Nja, det är den bästa annonstext av längre typ jag har skrivit.

Hur var
kunden Papercut att jobba med?
– Vi har jobbat med Papercut i flera år, och samarbetet fungerar ypperligt bra.

Du har ju vunnit mycket tidigare, hur högt rankar du det här priset?
– Högst. Då det är en personlig utmärkelse.

Hur ser du på framtiden? Vad vill du göra härnäst, vad har du för drömmar?
– Fortsätta att göra bra reklam, och framförallt: Bli en snäppet bättre pappa. En sån som lagar goda viltgrytor och anses som en "riktig man".

Hur hög klass håller den svenska “copywriterkåren” i ett internationellt perspektiv?
– Generellt sett bra, då det inte alltid handlar om att skriva långa copyannonser. Det hör snarare till ovanligheterna. Jag har haft tur som har fått så mycket internationell uppmärksamhet för mina reklamtexter.

Vad säger du om DDB:s utdelning i övrigt i Guldägget?
– Helt ok.

Till sist, hur ser ditt nätverk ut, vilka umgås du med i branschen?
– Jag umgås faktiskt väldigt mycket med min kollega, Fredrik (Simonsson, ad på DDB), som jag räknar till en av mina bättre vänner. I övrigt är det väl lite löst, trevligt folk här och där. I min hemstad Göteborg umgås jag mest med musiker och självutnämnda allkonstnärer.

Magnus Jakobsson kom till DDB 2007. Han har tidigare jobbat på Dallas, St Luke´s, Starring samt Saatchi & Saatchi och har varit musikredaktör för tidningen Vice. Han har dessutom haft nättidningen Borr Magazine och bloggen Ge mig en rast. Han är sexfaldig Guldäggsvinnare, han har multipla guld i One show, Epica, Eurobest, Lia awards och multipla silver i Cannes.

Magnus Jakobssons annons för butiken Papercut

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.