Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Jag trodde allt skulle gå åt helvete"

Publicerad: 19 Mars 2009, 09:14

De byggde en öken av 10 ton akvariesand – den bästa i Sverige. Två filmteam jobbade parallellt under 19 timmar. Shout och Oskar Bård pressade sig till sitt yttersta för Burger Kings nya filmer för Whopper Pepper. – Jag var jätterädd att allt skulle gå åt helvete, säger Oskar Bård


Ämnen i artikeln:

Burger KingOskar BårdShout

Bild från reklamfilmen.

Reklambyrån Shout och regissören Oskar Bård ligger bakom de två nya filmerna för Burger Kings Whopper Pepper som nu visas i Norden.  

Den första filmen, som redan börjat rulla, utspelar sig i ett stekhett ökenlandskap.
Två mycket törstiga och utmärglade romerska soldter krälar sig fram genom landskapet där ett par extrakryddare Whopper Peppers dyker upp som en hägring – som visar sig vara verklig.
– Andra filmen handlar om bin som också stöter på nästa hamburgare, förklarar Oskar Bård.

Filmerna är inspelade i en studio i Nacka under en 19 timmar lång inspelningsdag. Två filmteam jobbade parallellt för att hinna med det pressade schemat.
Öknen är uppbyggd med hjälp av 10 ton akvariesand. Och det är inte vilken sand som helst.
– Den kommer från Habo, i Jönköpingstrakten. Det är den finaste sanden i hela riket. Vi castade flera olika sorters sand innan vi fann Habosanden, säger Oskar Bård.

Scenograferna jobbade i fem dagar bara för att bygga upp själva öknen som är 10m x 15m stor.
– Det mesta av arbetet gick ut på att skotta sand, säger Oskar Bård.
Öknen "förlängdes" digitalt av postbolaget Syndicate.
– Det var snabba puckar i efterproduktionen. Filmen var klar fem dagar efter inspelningen. Syndicates operatörer jobbade i princip dygnet runt.
– Dessuom gick det åt 65 Whoppers under inspelningen. Matstylisten hade en tuff  dag.

Men jobbet innehöll också en del fringisar som Oskar Bård lärt sig uppskatta sedan tidigare.  
– Jag blev väldigt glad när Shout ringde. Förra gången fick jag ett vip-kort  som gav mig 25 procent rabatt på allt jag köpte på deras restauranger.
Inspirationen till filmen kommer från den gamla klassikern Ben-Hur, med framlidne Charlton Heston, numera mest känd för sitt engagemang i NRA,  i huvudrollen.
– Den vann en massa Oscarstatyetter. Det kommer antagligen den här filmen också att göra. Jag är galet lycklig över den. Jag tjuvvisade den lite för mina utländska agenter. De trodde vi hade haft en  fet budget för filmerna, men det hade vi så klart inte.

Filmerna är inspelad med den "nya" digitala Redkameran, en teknik som kan pressa många budgetar.
– Det är första gången jag jobbar med den kameran. Vanligtvis hatar jag digitala filmkameror. Men det gick jättebra. Ben-Hur-looken på filmen fixades i scannern. Men det tog längre tid än vanligt. Vi fick sitta till fem på morgonen för att få till det.
– Det blev en mycket hård och jobbig produktion. Vi hade planerat en 19  timmars inspelningsdag men jag var jätterädd att allt skulle gå åt helvete. Med lite tur och med mycket skicklighet funkade det trots allt.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Burger KingOskar BårdShout

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.