Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Jag underskattade folks vilja att se det kärleksfulla"

Publicerad: 6 November 2013, 16:14

Mikael Ahlsén.

Foto: Egen bild.

Resumé kunde tidigare idag berätta att Sturegallerian har tvingats dra tillbaka en trosreklam inför Fars Dag efter en kritikstorm i sociala medier. Reklamveteranen Mikael Ahlsén har arbetat med Sturegallerians förvaltare Newsec i två år. Han berättar hur han resonerade runt kampanjen.


Ämnen i artikeln:

SturegallerianSvenssonNewsecVargen

Mikael Ahlsén börjar med att påpeka att man måste komma ihåg att just  trosreklamen endast utgör en liten del av alla enheter i kampanjen – det  finns ett 10-tal enheter.

– Nu har vi tagit tillbaka den känsliga  delen av kampanjen. Kvarvarande delar som Gallerian, media och  Sturegallerians skärmar är rumsrena som de alltid har varit, säger han.

Mikael  Ahlsén har drivit egen byrå i tre år. Han drev Vargen reklambyrå i tio  år innan och har även arbetat åt Svensson under ett år.

Mikael  Ahlsén berättar att han var medveten om att det fanns en risk i just  trosdelen av kampanjen, men resonerade ändå som så att vi trots allt lever i ett frisinnat liberalt samhälle.

– Jag vet om att sådant här kan vara känsligt, men  i grunden handlar det att om det inte blir några barn utan kärlek  mellan mamma och pappa och utan barn finns inga pappor, säger Mikael  Ahlsén.

Han anser dock att han har underskattat färdigheten och  toleransen hos svenska folket att ta emot en sådan kampanj, men vill  understryka att det inte finns någon sexistisk tanke bakom.

– När man annonserar kring Mors Dag och Fars Dag annonserar man inte i  första hand mot barnen, utan vill få föräldrar att köpa alltifrån skor  till trimmer. Jag underskattade dock folks vilja att se det kärleksfulla  i det hela, säger Mikael Ahlsén.

Han menar också att det inte är så stor idé att göra kampanjer á la bacon för 9:90 kronor för då syns det inte.

–  Bra reklam bygger ändå på en disruptiv tanke även om kampanjen kanske  inte togs emot på det sätt som jag hade hoppats på, säger Mikael Ahlsén.

Han  påpekar också att han har fått mycket mejl under dagen från bekanta och  här har man förstått vad han ville säga, enligt Mikael Ahlsén.
– Jag  står bakom kampanjen, men jag kan inte svära på att jag hade gjort på  samma sätt igen med tanke på att kunden kom i kläm, säger han.

Hur tror du att kritiken påverkar ditt företag framöver? Känner du en rädsla inför det?
–  Jag har en jättebra relation med Sturegallerian. Man kan inte gå och  vara rädd ett helt liv, utan det som sker det sker. Jag skulle väl inte  ha drivit en byrå som hette Vargen annars, säger Mikael Ahlsén.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.