Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Jag undrar hur det ska fungera”

Publicerad: 21 Januari 2014, 09:54

Matias Palm-Jensen, nordisk ordförande i McCann.

Foto: Sören Andersson.

Matias Palm-Jensen, chief innovation officer på McCann och ordförande för nätverket i Norden, välkomnar konkurrensen från NOA. Men ser vissa farhågor med konstruktionen.


Ämnen i artikeln:

Göran ÅkestamNoaÅkestam HolstMatias Palm-JensenMcCannGreat Works

– Jag tycker det är skitkul. Kommer det upp bättre konkurrens vässar alla sina vapen och ställer sig på tå. Om viljan är att leverera en bättre produkt till kunderna är det ett steg i riktning. För kunderna får i stor uträckning skitprodukter i dag. Förhoppningsvis är det ett steg i den riktningen och inte att byråerna ska tjäna mer pengar, säger Matias Palm-Jensen när Resumé når honom på tisdagsförmiddagen.

I morse kom nyheten att Åkestam Holst och Great Works, tillsammans med danska &CO och norska Making Waves, bildar ett nytt nordiskt nätverk tillsammans med private equity-bolaget Capman Buyout.  
– För mig är Åkestam Holst och Great Works två av Sveriges bästa byråer. Det som jag är lite fundersam kring är att norrmän med teknikbolag och riskkapital i botten ska styra två svenska juveler. Jag undrar hur det ska fungera. Och varför kallar de sig för allians? Det låter svagt. Nätverk är starkare, säger Palm-Jensen.

Liksom flera andra bedömare som Resumé har talat med tidigare understryker han att Åkestam Holst är nyckeln för hela projektets framgång.  
– Jag har en otrolig respekt för Göran Åkestam och betraktar honom som en av de bästa i den svenska reklambranschen. Det här projektet är mer beroende av honom än av Thomas Høgebøl.

Ingen av parterna har velat gå ut och berätta storleken på de finansiella transaktionerna. Matias Palm-Jensen har tidigare varit med och sålt Farfar till Aegis, och arbetar i dag själv på ett av väldens största byrånätverk.  
– Nu köper inte internationella nätverk byråer i Norden på den nivån längre, men hade de (Åkestam Holst) sålt till ett något av dem tidigare skulle de tjäna 100-150 miljoner kronor. Förhoppningsvis är det den summan som de kan få in på sikt med den här konstruktionen. Ju mer pengar de har fått nu desto mer intresserade är riskkapitalisterna av att få pengarna tillbaka. För dem handlar det bara om pengar.

Nu hoppas han att en annan svensk byrå ska försöka slå mynt av sina kreativa framgångar på en större arena.  
– Jag tycker att Göran ska ringa till Erik Sollenberg (vd på Forsman & Bodenfors, reds. anm.) och säga "nu är det ditt drag". F&B är en av världens bästa byråer men finns fortfarande bara i Göteborg och Stockholm. De borde också ge sig ut på en resa.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.