Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Jag var aldrig fokuserad på Guldägg”

Publicerad: 17 April 2012, 12:06

Joakim Jonason.

Foto: Anderas Elgstrand.

Joakim Jonason var reklamens Golden boy på 90-talet. Han har vunnit mängder med Guldägg och Grand Prix i Cannes. – Jag var aldrig fokuserad på Guldägg. Mitt råd till vinnarna i kväll är: Strunta i Sverige och titta på världskartan – sätt målen högre, säger han.


Ämnen i artikeln:

Joakim JonasonGuldägget 2012

1990 grundade Joakim Jonason reklambyrån Paradiset tillsammans med Stefan Öström och Björn Rietz.

Paradiset blev en maktfaktor inom svensk reklam under tio års tid. Som creativ director hade han hand om Diesel-kontot och den historiska "Succesful living" kampanjen, där Diesel lyckades rubba Levi's hegemoniska ställning på jeansmarknaden.  

–Som kreativ måste man vara lite skogstokig för att prestera något exceptionellt. Vi visste att det skulle funka. Inget system i värden skulle kunna räkna ut det. Sen fick vi mycket skit från olika håll bland annat reklambranschen. För att få in en smäll var man tvungen att ta tio. Det var en tuff match.  

Numera bor Joakim Jonason i Spanien och han åker inte hem till Sverige för kvällens Guldäggsgala.

–Jag har för dålig koll på Guldäggsbidragen för att kunna uttala mig om dem. Jag rör mig nästan bara utanför Sverige nu. Mina arbeten är i London, Oslo och Spanien.  

Han främsta reklampriser är sex Grand Prix i Cannes och när Paradisets kund Diesel blev utsedd till årets reklamköpare i Cannes. Det blev ett antal Guldägg också.  Men främst minns han faktiskt de tre silveräggen för Linjeflyg, Lee och Svenska Dagbladet som han kammade hem 1987, första året han bytt från projektledare till kreatör.  

–Det var en speciell känsla, säger han.

Men Joakim Jonason har aldrig brytt sig så jättemycket om priser.  

–Det var alltid kul att vinna, så klart. Men jag var aldrig fokuserad på Guldägg. Det var historia, jag var alltid fokuserad på vad som skulle hända framöver och vilka jobb jag ville göra. Priserna var nästan på gränsen till ointressanta. Allt som är bakåt är ointressant. Jag har kollat framåt hela tiden. Jag är inte nostalgisk, Meriter är inte bättre än nästa jobb. Det där med inbördes beundran ger jag inte mycket för heller.

Men han tycker att Guldägget ändå fyller en viktig funktion.  

–Det måste finnas tävlingar, det ger mycket pr för reklambranschen och uppmärksamhet kring de bästa jobben. Men det gör sällan att reklamen förbättras, tyvärr. De sista decenniet har det gått åt motsatt håll. Reklamen blir bara sämre och sämre. Det är tråkigt att man inte får reklamköparna att köpa ännu bättre reklam. Det är trist att det inte påverkar reklamköparna mer än vad det faktiskt gör.  

Vad har du för råd till dem som vinner Guldägget i kväll?
–Stå på er. Det är så himla viktigt att man inte låter sig förföras av sitt eget pris. Gäller att ta det ännu längre hela tiden. Det går att komma dubbelt så långt. Då är nästa steg att försöka bli bäst världen. Strunta i Sverige och titta på världskartan – sätt målen högre.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.