Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Jag vill inte ha konsulter i koncernledningen”

Publicerad: 6 April 2011, 09:52

Swedbanks koncernchef Michael Wolf gästade i dag Stora Annonsördagen. För Resume.se berättar han om varför han inte vill se konsulter i koncernledningen.


Ämnen i artikeln:

Michael WolfLowe BrindforsSwedbank

Swedbanks koncernchef Michael Wolf gästade Stora Annonsördagen.

Swedbanks Michael Wolf höll ett anförande där han bland annat berättade att han inte vill ha konsulter i den högsta ledningen.

Du sa att du inte vill se några konsulter i koncernledningen. Hur ser du då på  reklambyrån Lowe Brindfors roll?

– De pratar med oss i ledningen, vi har anställt en av de bästa marknadscheferena i Björn Larsson (tidigare vd för Lowe Brindfos, reds anm). Utan en stark beställare kan du aldrig göra ett bra jobb. Det är vi som äger tanken bakom filmerna, det är våra värderingar och vårt syfte. Så vi har varit väldigt tydliga kravställare. Sedan har Lowe Brindfors gjort ett fantastiskt bra jobb, men har du konsulter i koncernledningen har du helt plötsligt någon annan som driver agendan. Vi jobbar med externa partners men det är vi som är kravställare, och det är vi som äger frågan.

En stor fråga för reklambyråerna är hur de ska växa i förtroende hos koncernledningarna och få sitta med på styrelsemöten, osv. Hur ser du på det?
– De ska inte vara där. Vi ska kunna våra egna frågor. Skulle det vara så att så fort vi ska göra något strategiskt så ska vi ringa McKinsey och så fort vi ska göra reklam ringa Lowe Brindfors – varför har vi då egna anställda? Det hänger inte ihop i min värld och det är en felaktig ambition att ha.

– Du kommer till slut att hamna i ett läge där du får skulden om det går fel, och då är det alltid vårt ansvar. Vi kan inte delegera reklam-filmerna till Lowe Brindfors, utan det är vi som går ut och tittar på ett antal förslag. Sedan får dom visa hur dom förstår vad vi säger. Sedan har vi ett jättenära samarbete, men det är ändå vår film. Det är vi som äger ansvaret och det är vår film.

Hur tar ni konceptet vidare?
– Vi är jättenöjda med filmerna. Vi kommer gå så brett vi kan under en lång tid framöver. Jag är väldigt stolt över filmerna, de är en bekräftelse på att vi är stolta över det vi säger. Vi har en historia som vi är stolta över och som ger oss en anledning att finnas. Det är fundamentalt.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.