Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Jakobsson svarar på julfrågor

Publicerad: 20 december 2013, 13:51

Magnus Jakobsson.

Foto: Resumé.

Till vardags är Magnus Jakobsson tongivande kreatör på DDB Stockholm. Men nu ska han fira jul.


Hur får man till det bästa julmyset?
– Åh, gud. Vad är detta för något? Jag har lovat mig själv att inte ställa upp på sånt här om frågorna inte har någon typ av relevans i förhållande till reklam och kommunikation, men på sätt och vis har dom väl det. Hursomhelst, det är väl det gamla vanliga. Jag antar att man umgås med släkt och vänner och försöker undvika brännheta ämnen och personangrepp. Knäcker nån nöt eller så. Pillar lite på en apelsin. Förfasas över hur märkligt lutfisk luktar och planerar inför att bli en bättre människa på andra sidan året. Eventuellt den svåraste tiden på året att framstå som en intressant person. Fan vet om ens Bob Dylan är särskilt fascinerande på julafton. Lite rödbrusig med dadelrester i skägget, svamlandes julsångerna från Christmas in the Heart.

Hur ser du på julafton ur ett kommunikationsperspektiv?

– Ur ett rent kommersiellt perspektiv är julafton givetvis bra, det köps en massa produkter och tjänster både inför och i kölvattnet av jul. Ur ett kommunikativt perspektiv förvånar det mig varje år att ytterst få aktörer gör tvärtom. Det är god jul och gott nytt för hela slanten, snöflingor och granar, pepparkakor och tomtar. Kommunikationssverige badar i risgrynsgröt den här tiden på året, bokstavligt talat. Ingen vågar vara mandeln. Trist.

Vad har du för favorit på julbordet, och varför?

– Vet ej. Jag är inte så mycket för mat överhuvudtaget, faktiskt. Folk i min närhet måste påminna mig om att äta. Men eftersom jag är född på västkusten svarar jag sill, då det får mig att framstå mer som en kulturell arvtagare; genuin person och positiv ambassadör för min födelseort. Som göteborgare förväntas man nämligen alltid bära göteborgarens ryggsäck, full av färsk fisk och västkustpatriotiska anekdoter. På gott och ont, förstås.

Hur mycket tänker du råsaftscentrifugera på själva dopparedagen?

– Jag skickar vykort till årets Sveriges julklappslobbyister och gratulerar till framgången respektive beklagar sorgen.

Kan du hjälpa till med rim till dem som köpt denna Årets julklapp?

– Det är som det är, och nu blev det såhär. God jul önskar universum.

Hur ställer du dig till julrim rent allmänt? Kan det bli för stor grej för många copys? Är det rent av ett problem?

– Ganska meningslös aktivitet ur ett yrkesrelaterat perspektiv, givetvis. Jag och många med mig i branschen vill ta stora steg för seriösa kunders kommunikation, inte babysteps för kusinernas julklappar. Däremot kan jag tycka att rim är en underskattad kategori generellt sett. Rim behöver en renässans. Kanske.

Brukar du vara jultomte, hur bör man agera för att nå ut i bruset på julafton?

– Jag provade att vara tomte en gång, faktiskt. Min yngsta dotter avslöjade dock mig inom loppet av en minut, då tomten vanligtvis inte bär Kuraishi ZXZ "Ian Brown"-skor av vilseledd seniorhipster-modell.

– Det blev total katastrof, givetvis. Att vara tomte handlar inte om att nå ut i bruset. Det handlar om att smälta in i mängden. Barn ska få vara barn och därmed bör de även få uppleva en tomte som inte går över gränsen för att sticka ut.

Bästa julfilmen? Tomten är far till alla barnen, eller Bad Santa, eller nån annan?

– Det står mellan Gremlins och Eyes Wide Shut. Hårfint. Två mästerverk, var och en på sitt sätt. Skulle även räkna National Lampoon's Christmas Vacation som en av världens bästa julfilmer genom tiderna. Eller på svenska: "Ett päron till farsa firar jul".

Har du någon gång tänkt – "nu skiter jag i allt" och lagt ner allt julfirandet?

– Nej, så har jag aldrig någonsin tänkt i juletider. Däremot är det väl en tanke som har varit närvarande dagligen ända sedan jag föddes. Den som inte kan skita i allt, åtminstone i tanken, kommer aldrig att kunna varken leva eller leverera fullt ut. Det är väl en definitionsfråga också. Vad skiter man i? Om man ska skita i allt ska det vara för allas bästa. Eller om det kommer en komet som visar sig vara större än Texas, förstås.

Fakta/Magnus Jakobsson
Ålder: 41
Född och uppvuxen i: Göteborg.
Bor: Södermalm
Yrke: Copywriter/Kreatör
Tjänar: Så det räcker till både bio och popcorn.
Karriär i korthet: Fil.kand i litteraturvetenskap och kulturvetenskap. Berghs. St Luke´s, Vice Magazine,  Saatchi & Saatchi, DDB Stockholm
Priser: Det mesta

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.