Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Jakobssons fyllecopy hyllas av Creativity

Publicerad: 23 April 2009, 08:50

Finansiell kris kanske, men ingen kris för svensk kreativitet. Det är dubbelt svenskt på Creativitys Top 5-lista denna vecka. DDB:s Casanova för McDonalds och Jesper Ohlssons, Social Club, ”Aha-film” för norska Jotun är enligt tidningen exempel på världens bästa reklam just nu.


Ämnen i artikeln:

DDBMagnus JakobssonMcDonalds

Svensk copy som ger internationellt eko. Det var inte igår.
Magnus Jakobsson, copy  DDB, är den som skrivit de engelska flörtande replikerna på McDonalds-annonsen Casanova.  ”Så underfundigt att man aldrig skulle kunna gissa det var McDonalds som var avsändaren, om man inte såg loggan.”, skriver Creativity.

En ung man i den sena timmen blir allt mer desperat och skruvar sina raggingsrepliker allt hårdare och burdust. Till slut övergår hans önskan om nattsällskap till uppgivenhet och han väljer till slut det enda säkra kortet: en big mac, kryddad med payoffen When it’s time to go home since 1973.

Magnus Jakobsson befinner sig i Rumänien och gör ett filmjobb för just McDonalds när Resume.se når honom:
–Jag tror att vinkeln på nattlivet är anledningen till att folk gillar den. Just den är inte särskilt exploaterad ut McDonalds perspektiv. Det finns också en lukrativ målgrupp bland dem som är på väg hem från en utekväll. Det är ju inte alls särskilt ovanligt att man hamnar på McDonalds på vägen.

Men det verkar också ganska vågat för att vara McDonalds, att skylta med att halvonyktra som köper fyllekäk skulle vara en attraktiv målgrupp?
– Men när man väl läser annonsen är man förmodligen inte onykter utan reflekterar snarare över situationen.

Tror att den att skulle fungera i andra länder?
– Ja, jag har i alla fall fått en hel del mail från kreatörer i andra länder som anser att just vinkeln är intressant. Men det finns ju också en rad länder som inte har samma avslappnade attityd till sådana här ämnen.

Det är ju relativt ovanligt att svensk copy får en sådan internationell uppmärksamhet?
– Det tror jag beror på att det är en form av ”berusad” copy, ambitionen är inte högre än att vara ett kvalificerat skitsnack. Det verkar vara ett språk som går hem i många andra länder.

Och vad säger McDonalds?

– Det är glada över uppmärksamheten, men har inte sagt något särskilt. Förhoppningsvis får vi chansen att göra något mer på det här temat.

Arbetsgrupp DDB Stockholm:

Fredrik Simonsson ad, Magnus Jakobsson copywriter, Johan Holmström cd, Matilda Ruta Illustratör, Patrik Oscarsson Graphic designer, Pelle Josephson projektledare, Emma Joneby produktionsledare

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.