Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Jakten är slut

Publicerad: 24 Januari 2012, 11:22

Leif Andersson (t.v.) går in som ordförande den digitala Malmö-byrån KAN. Till höger syns bolagets vd – Per Harrysson.

Leif Andersson, en av grundarna av PR-byrån Sund, sålde bolaget till Grayling 2009. Han har efter detta letat efter ett nytt bolag att lägga sin kraft på. Nu går han in som ordförande och 10-procentig ägare av den digitala byrån KAN i Malmö .


Ämnen i artikeln:

GraylingKAN

Hur mycket Leif Andersson satsar i KAN vill han inte gå in på. Han vill  heller inte berätta hur mycket han fick för sin 37,5-procentiga  ägarandel i Sund.

Varför väljer du att gå in i just Kompetens, Användning, Nytta, KAN?
–  Jag slutade på Grayling i september och efter det har jag letat efter  ett bolag att gå in i som ordförande och investera lite grann i, säger  Leif Andersson.

KAN startade 2005 och består idag uppemot 50 personer. Bolaget  gick från en omsättning på 30 miljoner kronor–40 miljoner kronor under 2011.

Per Harrysson äger drygt 20 procent i KAN  och är också vd i bolaget.

Vägen till att Leif Andersson blev ny ordförande började med att han såg att Per Harrysson gick ut i nyhetsbrevet Rapidus om att man letade efter en sådan.

Leif Andersson ringde helt sonika upp Per Harrysson och efter lite samtal fram och tillbaka var saken biff:
– Det kan hända allt möjligt om man tror på journalistiken, säger Leif Andersson.

Han  har självt ett långt förflutet inom mediebranschen. Han har bland annat  varit chef för danska Borsens halva redaktion – det vill säga  motsvarigheten till Dagens Industri i Sverige.

Varför lämnade du egentligen Grayling efter att Sund blivit uppköpta?
–  Jag tycker att det är intressant att jobba med affärsutveckling och  driva bolag. Det rör sig inte om någon schism eller liknande, säger Leif Andersson.

Sund gick från 4-50 anställda på bara några år.

KAN, som alltså redan har 50-talet anställda, har idag kunder som Sony Ericsson, Duni, Thule, E.ON och Alfa Laval.

Leif Andersson hoppas att han som ny ordförande ska kunna hjälpa KAN att ta nästa steg i sin utveckling:
–  När det gäller utveckling av produkter och tjänster är KAN mycket  bättre på det än vad jag är. Min kompetens ligger snarare i att driva  konsultbolag och utveckla strategier för detta, säger Leif Andersson.

Han har även ett förflutet på dåvarande Booz Allan & Hamilton, idag Booz Allan.

Nu är planen att lägga strategin för de närmaste åren. Frågor  att ta ställning till handlar om alltifrån om man ska förlägga kontor  vid nya platser och rentav internationalisera verksamheten till att  satsa på nya segment:
– KAN är inte så stora inom offentlig sektor ännu, säger Leif Andersson.

Enligt honom har KAN verkligen framtiden för sig. Inte minst för att det har skett en i det närmaste explosionsartad utveckling inom det digitala området under de senaste åren:
–  Vi som har varit med ett tag har sett att det här har varit på gång  under en längre tid, men nu ser vi verkligen att det digitala har kommit  in i företagens vardag. Det har dykt upp hos ledningsgruppen på ett  helt annat sätt än tidigare, säger Leif Andersson.

Per Harrysson  hoppas att KAN ska bli mer synligt i och med att Leif Andersson går in i  bolaget, men bolagets största problem är egentligen bristen på  ytterligare kompetent folk:
– Vi  söker med ljus och lykta och då särskilt åt det strategiska hållet. Men  det är jättesvårt att hitta den kompetensen här, säger han.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

GraylingKAN

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.