Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Jakten på ny ordförande inledd

Publicerad: 15 oktober 2009, 07:06

Magnus Valentin är ordförande i valberedningen för Sveriges Kommunikationsbyråer. Han har redan dragit igång jakten på Elisabeth Ströms efterträdare – Vi sätter igång en rekryteringsprocess omgående, säger han till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KommunikationsbyråerMagnus ValentinElisabeth Ström

Magnus Valentin.

Enligt stadgarna för Sveriges Kommunikationsbyråer måste ledamöter i styrelsen hämtas från medlemsföretag i organisationen.

Det kravet torde göra det omöjligt för Elisabeth Ström att vara kvar som ordförande när hon tillträder sin nya tjänst om marknadsdirektör för Vattenfall 1 januari, även om Sveriges Kommunikationsbyråer hävdar att hon kan sitta kvar till hennes ordinarie mandat går ut vid årsmötet i maj.

Magnus Valentin fick beskedet att Elisabeth Ström skulle gå till Vattenfall av henne själv sent på måndagen. Redan nu sätter han rekryteringen av hennes efterträdare på sin att göra-lista.

– Vi kommer ganska snart att göra en gemensam shortlist, säger han.

Valberedningen består förutom av Magnus Valetin, arbetande styrelseordförande för Valentin & Byhr, av Anna Frick, byråledare på Farfar, Carola Määttä, vd för Ogilvy, Jacob Nelson, copy på F&B och Kent Andreasson, vd på Lennandia.

Magnus Valentin ser inga problem med att hitta en värdig efterträdare på ordförandeposten:
– Vi hade fyra vassa slutkandidater förra gången som alla hade kunnat bli en lämplig ordförande.

De kandidaterna passar fortfarande på kravspecen för jobbet:
# Man ska kunna förklara affärsnyttan med det reklam åstadkommer för politiker och näringsliv.
# Man ska kunna föra ut samma budskap publikt och ta plats i den allmänna debatten.

Hur ser du på kravet att kunna samarbeta bra med vd?
– Det väger tungt. Samspelet mellan vd och ordförande väger alltid tungt. Det är oerhört viktigt.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.