Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Jämtkraft får skäll för reklamkampanj

Publicerad: 1 Oktober 2008, 13:00

Jämtkraft i Östersund körde en skyltkampanj med påståendet ”Bredare bredband finns inte!”. Nu läxas de upp av Marknadsetiska rådet som anser att företaget inte kan bevisa sanningen i påståendet.


Marknadsetiska rådet skriver i sitt uttalande att Jämtkraft har handlat i strid med god affärssed genom att i reklam för bredband framföra obestyrkta påståenden om kapaciteten i bredbandet och priset för abonnemang.

Förutom skyltkampanjen har Jämtkraft även kört en webbkampanj med påståendet ”Oslagbara priser och prestanda”.

Jämtkraft har bestritt att de två kampanjerna skulle strida mot ICC:s Grundregler för reklam och marknadskommunikation. Enligt dem syftade påståendet i skyltkampanjen endast på den fiberinfrastruktur som Jämtkraft bygger i Jämtland. Jämtkraft erkänner dock att påståendet ”Oslagbara priser och prestanda” kan missuppfattas och de har därmed slutat använda det påståendet.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.