Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 1 oktober 2008, 13:00
Jämtkraft i Östersund körde en skyltkampanj med påståendet ”Bredare bredband finns inte!”. Nu läxas de upp av Marknadsetiska rådet som anser att företaget inte kan bevisa sanningen i påståendet.
Marknadsetiska rådet skriver i sitt uttalande att Jämtkraft har handlat i strid med god affärssed genom att i reklam för bredband framföra obestyrkta påståenden om kapaciteten i bredbandet och priset för abonnemang.
Förutom skyltkampanjen har Jämtkraft även kört en webbkampanj med påståendet ”Oslagbara priser och prestanda”.
Jämtkraft har bestritt att de två kampanjerna skulle strida mot ICC:s Grundregler för reklam och marknadskommunikation. Enligt dem syftade påståendet i skyltkampanjen endast på den fiberinfrastruktur som Jämtkraft bygger i Jämtland. Jämtkraft erkänner dock att påståendet ”Oslagbara priser och prestanda” kan missuppfattas och de har därmed slutat använda det påståendet.
Linda Fagerlind