Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Jämtkrafts idé - frivilligt strömavbrott

Publicerad: 5 mars 2009, 14:40

I höstas lanserade Jämtkraft ett helt nytt koncept signerat reklambyrån Jung von Matt. Då visade de upp bolaget. Nu ska de få kunderna att gilla dem mer.


Steg ett handlade, liksom nu, om mänsklig energi. Jung von Matt gjorde en kampanj som syntes i bland annat tv, radio och print. Målet var att berätta att företaget fanns. Nu kommer del två.

Jämtkraft var innan det nya konceptet lanserades i höstas ett litet bolag som mest var känt i Jämtland. Det ville de ändra på. Med del två ska kunderna börja gilla det som företaget står för.

– Vi jobbar med mänsklig energi. Med konceptet vill vi visa att vi är det lilla företaget som tänker lite extra. Då gjorde vi det med månadshjältar. Nu följer vi upp det med frivilliga strömavbrott. Men allt handlar om mänsklig energi, det är det vi vill förknippas med, säger Håkan Roos, informationschef på Jämtkraft.

Det frivilliga strömavbrottet ska få folk att tänka på att umgås mer med varandra.

Senare i år kommer ytterligare ett steg i satsningen.
– Steg tre blir mer säljinriktat. När vi har byggt upp varumärket ska vi försöka få kunderna att ta till sig det också.

Innan lanseringen av konceptet var kännedomen om företaget låg, så låg att Jämtkraft inte ens gjorde en mätning.
– Vi hade 90 000 kunder. 60 000 var här och 30 000 i övriga Sverige. Med andra ord var varumärket relativt okänt på riksnivå.

Del två i kampanjen består av en lång film och ett par kortare, utomhusreklam i Stockholmsregionen, webb, print och radio.

– Det finns också en kampanjsite där vi samlat närmare 100 tips på vad man kan göra då man stängt av strömmen. Dessa genereras fram efter ens famiiljesituation: antal vuxna/antal barn/längd på avbrott och så vidare, säger Jacob von Corswant, ad på Jung von Matt.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.