Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Jan Fager slutar på Sveriges Marknadsförbund

Publicerad: 3 juni 2013, 11:58

Efter fem år på posten lämnar Jan Fager vd-jobbet på Sveriges Marknadsförbund som dras med stora ekonomiska problem. I fortsättningen kommer verksamheten att skötas av marknadsföreningen i Stockholm.


Jan Fager kom till Sveriges marknadsförbund 2008 efter att ha lämnat jobbet som förbundsjurist för Sveriges Annonsörer. Nu slutar han som vd.

– Det är flera olika faktorer som ligger bakom mitt beslut. Det huvudsakliga är en omorganisation som väntas bli klar under hösten, säger Jan Fager till Resumé.

Vad är du mest nöjd med att ha åstadkommit under dina fem år som vd?
– Vi har skapat förutsättningar för kontaktytor mellan forskare och marknadsförare. Tidigare har de levt i sina egna världen utan varandras kännedom. De behöver varandra och måste jobba ännu närmare varandra, säger Jan Fager som ser stora utmaningar för Marknadsöfringssverige framöver:

– Marknadsförare har tappat initiativet om affären. För att få större inflytande måste de ta ett steg framåt och sluta prata på ett språk som bara de förstår. De måste fokusera mer på affären.

Jan Fager lämnar efter sig en intresseorganisation i ekonomiskt trångmål.

– Sveriges Marknadsförbund är i en ekonomisk knipa. Stora ekonomiska förluster gör att verksamheten måste struktureras om. Sveriges Marknadsförbunds Servicebolag måste likvideras och all personal har sagts upp, säger Sveriges Marknadsförbunds ordförande Peter Nyström.

Sveriges Marknadsförbund verksamhet kommer nu organisatoriskt att tas över av Marknadsföreningen i Stockholm tillsammans med ett antal partners.

– Samarbetet som finns mellan Sveriges Marknadsförbund och Marknadsföreningen i Stockholm kommer att fördjupas. Genom vår redan långa samverkan så blir det ingen större skillnad för medlemmarna. Vi  kommer som alltid att ge våra medlemmar hög medlemsservice. Vår ambition är att öka medlemsnyttan än mer, säger Francesca O’Brien Apelgren, vd för Marknadsföreningen i Stockholm.

Rättelse: I den första publiceringen indikerade Resumé att Sveriges Marknadsförbunds verksamhet kommer att fortsätta i samma form som tidigare. Något som inte stämmer eftersom all personal har sagts upp och Marknadsföreningen i Stockholm tar över verksamheten. Resumé ber om ursäkt för faktafelen i artikeln och lovar skärpning.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.