Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Januari – en reklamfest för gymmen

Publicerad: 2 januari 2013, 15:47

Foto: Motage från Sats, Friskis & Svettis och World Class hemsidor

Vintern är en högtidsstund för Sveriges gymkedjor. Försäljningsmässigt har de sin bästa tid på året och lägger det mesta av sin marknadsföringsbudget på januarimånaden. Lågkonjunkturen har än så länge inte nått gymmen.


Ämnen i artikeln:

SatsFriskis & Svettis

Under de första veckorna 2013 tippas tusentals nya kunder att teckna medlemskap på gymkedjor runtom i Sverige.

Sats upplevde sitt starkaste fjärde kvartal någonsin under 2012. Enligt Dagens Industri kommer gymkedjan att öka sin omsättning med fyra procent till 850 miljoner kronor. I en tid med tydlig hälsotrend står sig gymmen starkt.

– Vi jobbar i en tacksam bransch just nu. Våra prognoser ligger ganska säkra och vi planerar inte några större förändringar i vår marknadsföringsplan jämfört med förra året. Vi kommer dock att lägga lite mer fokus online, säger Sats marknadschef Brian van den Brink till Resumé.

Enligt Brian van den Brink är januari den enskilt viktigaste månaden för Sveriges gymkedjor. Även om tillströmningen har blivit jämnare de senaste åren.

I samband med årsskiftet lanserar Sats en ny kampanj med en introduktionserbjudande som går brett, i flera kanaler.

Siffror från TNS Sifo visar att Sats är den gymkedja som satsar överlägset mest på marknadsföring i januari. Bruttosiffror från de senaste fyra årens januarimånader uppgår till 22,7 miljoner kronor för Sats.

I jämförelse har konkurrenten Friskis & Svettis investerat 11,2 miljoner kronor under samma period. I januari 2013 räknar Brian van den Brink med att investeringarna för Sats kommer att ligga på samma nivå som under fjolåret – närmare 4,4 miljoner kronor enligt TNS Sifo.

Hur påverkas ni av det rådande konjunkturläget?
– I storstäderna ser vi inte den effekten. Jag tror det kan vara värre för gymkedjor runtom i landet, säger Brian van den Brink.

Konkurrenten World Class delar beskrivningen av en marknad som inte märker av något avmattning.
– Det känns lite som att gymkort är bland det sista man drar in på. Hälsan kommer före tidningar och annat, säger Åsa Sjöström tillförordnad marknadsansvarig på World Class.

World Class håller fast vid marknadsföringsstrategin från förra året. Fokus på Action marketing, print och dr.
– Vi vill vara där människor är eftersom man köper ett träningskort på en anläggning som ligger nära jobbet eller gymmet. Närheten är avgörande och då är det viktigt att ligga nära upplevelsen, säger Åsa Sjöström.

Medieinvesteringar januari 2009-2012

SATS
januari 2009: 3 688 000
januari 2010: 10 183 000
januari 2011: 4 524 000
januari 2012: 4 348 000

Friskis & Svettis
januari 2009: 3 189 000
januari 2010: 2 527 000
januari 2011: 2 145 000
januari 2012 3 449 000

World Class
januari 2009: 409 000
januari 2010: 380 000
januari 2011: 680 000
januari 2012: 611 000

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SatsFriskis & Svettis

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.