Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Japans svar på Telia-familjen – fortfarande i topp

Publicerad: 13 augusti 2013, 06:59

Sex år och mer än 130 reklamfilmer. Reklamkonceptet The Whites för mobiloperatören SoftBank är fortfarande omåttligt populär i Japan.


The White Family är en familj som inte är som alla andra precis.  
Pappan  är en människa förkroppsligad i en hund och hushållerskan är en alien-inkarnation av Tommy Lee Jones.

Låter det galet?

Reklamkonceptet  körs i alla fall av telekombolaget Softbank och har blivit det allra  mest populära återkommande reklaminslaget i Japan, enligt Adweek.

Reklamen har gjort att SoftBank gått från en riktig utmanare till en av Japans ledande mobiloperatörer.

SoftBanks  marknadschef Tatsuro Kurisaka har inte velat precisera hur mycket  reklamen egentligen har genererat i intäkter för bolaget, men menar att  kostnaderna i förhållande till vad reklamen verkligen har genererat  ligger på en andel motsvarande 1:20 eller 1:30, enligt japantimes.

Analysfirman  CM Research Center genomför månatliga mätningar av 3 000 slumpmässigt  utvalda individer där man ber dessa identifiera vilka reklaminslag som  man uppskattade mest just den månaden.

SoftBanks Otosan-reklam  (hunden heter Otosan i efternamn) har toppat undersökningarna under de  senaste fem åren och också lett till utmärkelsen Brand of the year from  2007-2011, enligt japantimes.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.