Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Jätteannonsören ställer miljökrav på byråerna

Publicerad: 17 maj 2010, 07:17

Världens största annonsör Procter & Gamble ställer krav på sina underleverantörers miljöarbete.
Det gäller även medie- och reklambyråerna.


Ämnen i artikeln:

Procter & Gamble

Ungefär samtidigt som alla reklamare tar flyget hem från Cannes Lions ska de största underleverantörerna lämna in den första rapportern om hur de jobbar med hållbarhetsfrågor och miljö. Bland de största finns reklamkoncerner som Publicis och Omnicom. Eftersom P & G har hundratals varumärken och är globalt största på att annonsera har de flesta stora byråerna någon relation med företaget.

Förutom att underleverantörerna själva ska arbeta med att minska sin miljöpåverkan så får de poäng för att de deltar i P & G miljöarbete. De leverantörer som bidrar med bra idéer för att utveckla hållbarhet får extra poäng.
– Om vi har hållbarhet som kärnan i vår verksamhet ger det bränsle till innovationer och förbätrar vårt resultat, säger koncernchefen Bob McDonald.

Efter första rapporttillfället har underleverantörerna ett år på sig att förbättra sina poäng. Poängen kommer sedan, kanske, att användas vid P & G:s genomgång av hur underleverantörerna presterar.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Procter & Gamble

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.