Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Jättekampanj när Citymail blir Bring

Publicerad: 11 september 2008, 15:23

Posten Norge presenterar idag en ny varumärkesstrategi ett nytt namn och en ny logotyp. I Sverige påverkas Box, Citymail, Frigoscandia, Transflex och Customer View som ägs av norska Posten.


Norska Posten behåller sin röda färg. I Sverige blir nya loggan grön.

Idag byter hela post- och logistikkoncernen namn till Bring. Den nya koncernen, som nu samlar alla dotterbolag under ett varumärke, får den nya devisen ”Finding New Ways”. Hela omprofileringsarbetet är beräknat att hålla på i tre år.

Grow ligger bakom designarbetet och McCann Norge står för namnbyteskampanjen som startar idag, fredag.
Bland annat ska 95 000 skyltar i Norden bytas ut och 10 000 bilar ska målas om. Till det kommer en massiv kampanj som ska informera om namnbytet.

Totalt blir notan 300 miljoner kronor. Av dessa pengar har 150 miljoner kronor gått till själva utvecklingen av den nya logotypen och till lanseringskampanjen. De resterande 150 miljonerna har dels gått till omprofileringen av uniformer och bilar.

– Det nya varumärket ska spegla det vi vill säga och i lanseringskampanjen berättar vi om vad som nu sker. Det blir en tvådelad kampanj. Första delen går ut på att förklara och tydliggöra vad som sker och det följs sedan upp med ytterligare en kampanj där vi förklarar vad vi är specialister på, säger Thomas Tscerning, vd på Box Group eller numera koncernchef för Bring Express.

Thomas Tscerning

De post- och logistikföretag som kommer att ingå i nya Bring är Nor-Cargo, Frigoscandia, Transflex, Box, Citymail, Talk2Me och Customerview.

Kampanjen som berättar om allt det nya kommer att gå i hela Norden. Fokus ligger på tv, print och utomhus. Reklamfilmerna kommer att visas i Norge och Sverige och i Finland och Danmark ligger fokus på print och dr.

– Norska posten har samarbetat med McCann Norge sedan en tid tillbaka så de håller i hela reklambiten och Socialclub svarar för filmproduktionen. Och i Sverige har även Storåkers hjälpt till, säger Thomas Tscerning.

De informationsfilmer som visas nu har gjorts av Moland Film i Norge men de stora branding filmerna som snart kommer gå upp har regisserats av Robert Nylund och producerats av Social Club.

Bytet av namn på alla dotterbolag ska synliggöra koncernens erbjudanden.
– Det ska visa att vi är en multispecialist, säger Tscerning.

Den nya logotypen består av tre element som hänger kvar från Norska postens tidigare logotyp. Dels syns den röda färgen även i nya loggan, dels anas den klassiska posthornssymbolen och dels namnet på hela koncernen som blir Posten Bring.

Svenska Grow står bakom designarbetet som tagit cirka ett och ett halvt år. Här syns en av de nya uniformerna.

– Det känns också väldigt spännande att man valt den gröna färgen till hela sin identitet. Det visar att vi vill utmana logistik- och transportbranschen, som annars är väldigt mycket rött och blått, genom att vi väljer att fokusera på miljön, säger Thomas Tscerning.

I Sverige påverkas Box, Citymail, Frigoscandia, Transflex och Customerview av förändringen. De nya namnen för dessa företag blir Box – Bring Express, Citymail – Bring Citymail, Frigoscandia – Bring Frigoscandia, Transflex – Bring Logistics och Customerview blir Bring Dialogue.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.