Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Jättevinst för John Doe

Publicerad: 11 november 2008, 12:04

Kristider – men John Doe deppar inte. Tvärtom. Byråintäkten steg med 61 procent och vinsten med 87 procent.


John Doe Worldwides ägare Fredrik Blomberg, Tommy Gottberg (vd) och Christoffer Lundström. Foto: Andreas Alfredsson.

Reklambyrån John Doe Worldwide har all anledning att jubla över bokslutet för räkenskapsåret 1 juli 2007-30 juni 2008.

Omsättningen var 23 532 000 kronor jämfört med 14 584 000 kronor föregående år – en ökning med 61 procent.

Byråintäkten landade på 16 376 000 miljoner kronor (10 149 000) – en ökning med 61 procent.

Vinsten blev 4 871 000 (2 608 000) – en ökning med 87 procent.

– Det har varit ett fantastiskt år och vi är jättenöjda, säger vd:n Tommy Gottberg.

Den största orsaken till framgången är enligt Gottberg de nya kunderna som bland annat Skandiabanken, Steen & Ström samt Bo:x-gallerian i Skärholmen, Stockholm.

– Vi har också ett arbetssätt som tilltalar kunden, vi är väldigt resultatorienterade.

John Doe Worldwide, som funnits sedan 2002, har 14 anställda och ägs av Tommy Gottberg samt copyn Christoffer Lundström och cd:n Fredrik Blomberg.

Hur mycket plockar ni ut av vinsten, blir det miljonregn över er?

– Nej, inget miljonregn ha ha. Det blir det inte. Vi plockar bara ut en liten del, större delen av vinsten återinvesteras in John Doe Worldwide Holding och John Doe Worldwide AB.

Hur har den senaste tiden sett ut för er?

– Det har sett bra ut. Hela branschen känner av en form av försiktighet, ingen vet var branschen tar vägen. Men vi har kört på mer eller mindre som vanligt med våra kunder och hoppas få behålla dem.

– Målet är en lätt ökning eller att bibehålla samma nivå för byråintäkten.

Styrkan på 14 personer bibehålls och John Doe är för närvarande med i två pitcher, och det blir ”ett par till” den närmaste tiden.

Hur är humöret på byrån?

– Det känns väldigt bra, det är en bra stämning.

Hur håller man humöret uppe i tider då det pratas kris för jämnan?

– Man får se till att företaget går bra och mår bra, då är det lättare att få de anställda att må bra. Klyschan ”högt i tak” och att alla känner sig delaktiga är också viktigt.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.