Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 20 maj 2013, 06:21
Unibet i sin första rikstäckande utomhuskampanj i februari i år.
Utomhusbolaget JC Decaux vill inte ta ansvar för att man upplåtit plats på reklampelare åt de utländska spelbolagen Unibet och Betsson. Det framgår av yttrandet till Lotteriinspektionen som överväger ett vitesförbud på en kvarts miljon kronor mot JC Decaux.
JC Decaux började tidigare i år ta in reklamaffischer för utländska spelbolag efter den friande domen mot Expressens och Aftonbladets tidigare chefredaktörer Otto Sjöberg och Anders Gerdin, som åtalades för att ha publicerat annonser för utländska spelbolag.
Enligt nyhetsbyrån Siren menar JC Deceaux att det är kunderna som ansvarar för innehållet i affischerna och att JC Deceaux inte gör någon förhandsgranskning av innehållet.
Efter HD-domen kom Unibets första utomhuskampanj, i februari i år.
– Vår marknadsorganisation vill jobba nära kunderna så att vi kan utnyttja vår marknadsföring så effektivt som möjligt. Så med tanke på mobilutvecklingen och utvecklingen av smarta telefoner känns det oerhört viktigt att satsa på en utomhuskampanj, sa Claes Bergström, Sverige-chef på Unibet till Resumé då.
Magnus Helander