Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

JC fokuserar på musikstilar

Publicerad: 29 juni 2009, 12:09

Imorgon, torsdag, startar JC:s nya kampanj som ska lyfta deras varumärke Crocker. Fokus ligger på hur musik påverkat modescenen. (Uppdaterad)


Den nya kampanjen ska visa bredden hos JC:s klädmärke Crocker. För att göra det har de låtit sätta samman olika JC kombinationer utifrån olika musikstilar som indie, rave och hip-hop. Kampanjidén, som kommer från reklambyrån Frankenstein Stockholm, baseras på deras tidigare koncept ”Add your style”.
– Huvudmedia är tv och reklamfilmen kommer att synas i Viasats kanaler i fem olika varianter under våren, säger Thomas Jonasson, marknadschef JC Sverige.

Det var sommaren 2007 som JC beslöt att inte längre använda kändisar i deras reklam utan istället fokusera på vanliga ”streetcastade” personer. Den nya kommunikationsstrategin var långsiktig och budskapet var: vi skapar inte modet, det är du som skapar modet. Till julen tog JC greppet ytterligare ett steg och lät den egna personalen posera i reklamfilm och på annonser i kedjans kläder.
Nu är de återigen tillbaka med vanligt folk som modeller. Denna gång har personerna på bilderna hittats genom olika castings som JC haft i de egna butikerna.

– Det här är ett oerhört viktigt budskap för våren och en tung investering för oss. Jag vill inte uppge någon budget för kampanjen men vi lägger cirka 100 miljoner kronor per år på marknadsföring, säger Thomas Jonas son.

Hur många kampanjer gör ni per år?
– Vi kampanjar relativt intensivt. Vi gör i snitt åtta till tio kampanjer per år för JC och lika många för J-Store.

JC

Byrå: Frankenstein
Arbetsgrupp: Pontus Frankenstein cd, Sakari Paananen ad, David Uppgren copy, Cilla Winbladh producent,  Christina  Wilson producent
Regi: Eric Broms Another Production
Foto: LundLund
Foto: Annika Aschberg Link
Foto: Henrik Halvarsson LundLund
Stylist: Karin Smeds Linkdetails
Stylist: Marcus Söder Linkdetails
Scenografi: Malin Sköld Another Production
Produktionsledning: Kattie Berg Day
Sara  Haag, Mårten Evers  Sara  Haag

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.