Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

JCDecaux överklagar skattedom

Publicerad: 17 mars 2011, 07:22

Utomhusbolaget JCDecaux vägrar ge sig om reklamskatten. Tingsrätten valde att lägga ned målet om återbetalningskrav på 90 miljoner kronor mot staten. Nu överklagar JCDecaux dombeslutet till hovrätten. Utomhusbolaget anser att tingsrätten på flera punkter agerat felaktigt. – Jag har svårt att förstå hur tingsrätten har resonerat,säger vd på JCDecaux, Magnus Heljeberg, till Resume.se. Det här handlar inte om något skattemål.


Magnus Heljeberg. Foto: Resumé

JCDecaux har gått igenom tingsrättens resonemang, enligt Magnus Heljeberg går det att tolka på två sätt:

– Det välvilliga sättet, att tingsrätten missuppfattat det och ser det som skattemål. Så är inte fallet. Vi har stämt staten för att lagstiftningen begränsar konkurrensen och snedvrider utvecklingsmöjligheter. Man kan fråga sig varför inte tingsrätten tog kontakt med oss.

Den andra tolkningen, enligt Magnus Heljeberg, är att tingsrätten bara använt det som "svepskäl".

– Nu ska det bli intressant att se hur hovrätten bedömer detta. Vi hoppas den tar kontakt med oss för att sätta sig in i vad det egentligen handlar om.

JCDecaux vill i första hand enligt överklagandet som skickats över till Svea hovrätt på onsdagen att hovrätten återvisar målet till tingsrätten för förnyad prövning eftersom tingsrätten bedömt målet "på ett felaktigt sätt".

I andra hand yrkar utomhusbolaget på att hovrätten ska ändra tingsrättens beslut.

Enligt överklagandet har tingsrätten missuppfattat en väsentlig del, yrkandet om skadestånd har skett för att bolaget lidit skada av att staten gett fördelar till bolagets konkurrenter med otillåtna reklamskattelättnader. Tingsrätten har enligt domen antagit att återbetalningskravet endast syftar på att få tillbaka den reklamskatt som bolaget betalat.

Tingsrätten har enligt överklagandet varit skyldigt att ge en materiell processledning för att klargöra om tingsrättens antagande om bolagets talan varit korrekt. Det har heller inte skett.

Resume.se var tidigare i kontakt med Finansdepartementet för en kommentar om reklamskatten då JCDecaux trots flera framstötar inte fått någon respons. Enligt JCDecaux strider Sveriges reklamskatt mot EU-lagstiftningen då vissa medier slipper den.

–De tycker att det här är en ickefråga, har Magnus Heljeberg tidigare sagt till Resume.se.

Men regeringen var inte intresserad av att debattera frågan, enligt en pressekreterare på Finansdepartementet:

– Vi tänker inte kommentera.

JCDecaux har tillgång till landets juridiska expertis som har förberett målet väl. Magnus Heljeberg hyser goda förhoppningar om att det kan gå deras väg.

– Vi tycker fortfarande att vi har ett väldigt starkt case.

Lilian Andersson

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.