Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

JCDecaux tar ställning mot hedersvåld – kampanjar med GAPF

Publicerad: 24 juni 2019, 11:14

Organisationen Glöm Aldrig Pela och Fadime, GAPF, har länge jobbat mot hedersrelaterat våld. Nu lanserar man i samarbete med JCDecaux en utomhuskampanj som frontas av mördade Fadime Sahindahl.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Organisationen Glöm Aldrig Pela och Fadime grundades efter de uppmärksammade och hedersrelaterade morden på Pela Atroshi och Fadime Sahindahl i början av 2000-talet. Organisationen ger i dag utbildningar och fungerar som en slags experter i hedersrelaterade frågor. Några av organisationens ambassadörer är Camilla Thulin, Mia Skäringer och Johan Rabeus.

För att nå ut med sitt budskap får man nu hjälp av utomhusbolaget JCDecaux. Under en vecka kommer JCDecaux att på sina digitala skyltar visa en kampanj där just Fadime Shahindahl är ansiktet utåt.

Sara Mohammad (GAPF:s vd reds. anm) jobbar outtröttligt mot förtryck och våld som flickor, pojkar, kvinnor och män utsätts för här i Sverige. Hennes beslutsamhet att stoppa hedersvåldet är beundransvärd och om vi kan hjälpa henne i kampen mot dessa avskyvärda brott mot mänskliga rättigheter ser vi det som en ynnest. Näringslivet behöver kliva fram och stötta den här typen av organisationer mer än vad som görs i dag, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux i en kommentar.

Kampanjen är framtagen av House of Friends.

Även om det är i helt andra frågor har JCDecaux huvudkonkurrenter Clear Channel det senaste året även de försökt stärka sin profil som samhällsaktörer.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.