Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

JCDecaux vinner avtalet med Stockholms stad

Publicerad: 1 September 2014, 12:39

En av JCDecauxs reklamtavlor.

Foto: JCDecaux.

Stockholms Stads stora utomhusupphandling är avslutad. JCDecaux vinner avtalet som löper över tio år från 2015. Men samtidigt tvingas de göra större investeringar i fler offentliga toaletter och cykelpumpar.


Ämnen i artikeln:

Stockholms StadClear Channel

Resumé rapporterade i våras om att Stockholms stad gick ut i en upphandling av stadens reklamytor. Dessförinnan hade JCDecaux suttit på det strategiskt viktiga avtalet i 22 år utan att ha behövt betala någon taxa för skyltarna.

Nu är upphandlingen klar, och bolaget lyckas behålla kontraktet i ytterligare tio år framöver. I processen slogs de mot huvudkonkurrenten Clear Channel. Ytterligare ett företag – Global Agencies – lämnade anbud, men de diskvalificerades tidigt på grund av ett undermåligt underlag.

För JCDecauxs del är inte det nya avtalet lika fördelaktigt som det gamla. En viktig skillnad är att antalet reklamytor minskar - från cirka 430 till cirka 350 stycken. De 80 ytorna som försvinner kommer att överföras till "lånecykelavtalet" som Clear Channel har i dag, och som ska konkurrensutsättas år 2017.

En annan faktor är att JCDecaux i sitt vinnande anbud går med på att bygga ut och finansiera cirka nya 70 offentliga toaletter och 87 automatiska cykelpumpar. De måste också börja betala en reklamtaxa för skyltarna (vilket de tidigare alltså slapp) som ligger på 3300 kronor/kvadratmeter i innerstaden och 1660 kronor/kvadratmeter i ytterstaden.

Clear Channels anbud var inte lika generöst. Men trots att de därmed går miste om avtalet är vd Ola Klingenborg nöjd.  

– Vi är väldigt glada att det här kontraktet har varit föremål för upphandling och att man nu får betala en marknadsmässig ersättning för ytorna. Det har varit en ojämlik konkurrenssituation tidigare som nu förhoppningsvis kommer att rättas till. Innan har de kunnat hålla olika prisnivåer för att man har haft sina ytor gratis, och det kan de inte längre. Sedan kan man gratulera Stockholmarna och alla skattebetalare som får många nya toaletter. Och naturligtvis gratulera JCDecaux, säger han.

Ola Klingenborg menar att de nu stärker sitt grepp tack vare att det nya avtalet innehåller färre ytor än det gamla. Clear Channel har, förutom det så kallade "lånecykelavtalet" även kontrakt med SL om tunnelbanan och busskurerna.
– Det är naturligtvis kul att vi bibehåller den marknadsledande positionen, säger han.  

Resumé har sökt Micael Nilsson, teknik- och etableringschef på JCDecaux, för en kommentar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.