Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 28 April 2014, 13:11
Unicef har tagit hjälp av journalisten, programledaren och Världsföräldern Jenny Strömstedt för att visa hur en mobil kan rädda barns liv. Mobilens resa i Uganda har kunnat följas i en vecka. F&B och Acne ligger bakom kampanjen.
Jenny Strömstedt är en aktiv mobilanvändare och har många följare i sociala kanaler. Hennes mobil har skickats till Uganda i rollen som ”Volontärmobilen”.
Den har registrerat alltifrån nyfödda bebisar och skickat sjukjournaler till att lyssna på ungdomarnas åsikter. Aktiviteten ingår i Unicefs vårkampanj som går ut på att hitta innovativa lösningar för barn i världens fattigaste länder.
– Mobilen har blivit ett allt viktigare verktyg när det gäller att främja barns rättigheter och skapa utveckling, säger Petra Hallebrant kommunikationschef på UNICEF Sverige.
Kampanjen är signerad F&B och Acne och utgör en del av aktiviteter som genomförs inför UNICEFs humorgala i TV4 den 1 maj, där målet är att rekrytera Världsföräldrar.
Här kan se vad Jenny Strömsteds mobil fick vara med om:
unicef.se/volontärmobilen,
Man har även kunnat följa mobilen i Jenny Strömstedts egna kanaler samt hos Expressen.
Arbetsgrupp:
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Arbetsgrupp
AD: Johanna Hofman Bang och Agnes Stenberg-Schentz
Copy: Marcus Hägglöf och Jacob Nelson
Byråproducent: Magnus Kennhed
Produktionsledare: Lena Birnik
Projektledare: Helena Holmberg
Grafisk Formgivare: Nina Andersson
Digital byråproducent: Helena Wård/Niklas Lindström
Filmproduktion: Acne production
Producent: Olle Lindgren
Regissör: Torbjörn Martin
Produktionsledare: Kristofer Larsson
Regiass: Victor Swiatek
Assistent: Rebecka Ståhl
Teknik: Ljud och Bild Media
Kostym: Maggie Chinchilla
Postpoduktion: Swiss, Stopp, Shortcut
Ljud: Plop
Webbyrå: Oktavilla
Mediabyrå: Maxus/Quisma
Beställare: Petra Hallebrant och Jim Carlberg UNICEF Sverig
Karl-Johan Byttner