Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Jerlov sålt till Cordovan

Publicerad: 31 Maj 2010, 19:22

Så var det klart. Fredrik Jerlov och hans elva delägare i Jerlov kommunikatin har skrivit på pappren och sålt byrån till Cordovangruppen idag. – Så är det. Vi har gjort affär idag och druckit champagne, säger Fredrik Jerlov.


Ämnen i artikeln:

CordovanJerlov KommunikationFredrik Jerlov

Fredrik Jerlov. Foto: Andreas Elgstrand

Affären var väntad. Redan för två veckor sedan avslöjade Resumé byråaffären mellan Cordovan och Jerlov. Nu bekräftar parterna att Cordovan-gruppen köper Jerlov Kommunikation.

– Vi är väldigt nöjda allihop. Det var ett erbjudande man inte kan säga nej till. De får man inte så ofta, säger Fredrik Jerlov, grundare och en av tolv delägare i Jerlov Kommunikation.

Nu blir de delägare i Cordovan-gruppen istället, men ingen av parterna vill i övrigt inte kommentera köpeskillingen:
– De blir delägare. Det är vår strategi att ha nyckelpersoner som delägare, säger Rolf Jansson, vd för Cordovan.

Varför köper ni Jerlov?
– De har en tydlig kreativ spets och kunder och kompetens som kompletterar vårt erbjudande.

Och varför säljer ni, Fredrik Jerlov?
– Man ska vara liten eller stor just nu, det tror jag att alla analyser av reklambranschen är överens om. Nu blir vi en stor byrå i den här staden (Göteborg red anm). Det ger oss ett hel annat handlingsutrymme.

Jerlov, som redovisar en byråintäkt på runt 20 miljoner 2009, blir ett eget bolag inom Cordovan Communication tills vidare. Tf vd Michael Stenberg fortsätter vara ansvarig för Jerlovs verksamhet.
– Jerlov drivs vidare som separat bolag fram till 31 december. Sedan går vi se hur vi ska hantera det. Just nu sitter vi i lokalerna brevid varandra  så vi slår bara upp ett hål i väggen, säger Rolf Jansson.

Rolf Jansson hade en aktiv del i Jerlov Kommunikation när byrån startade på 80-talet. Då var hans bolag Adera hälftenägare i Jerlov under de första åren
– Så det är inte två helt okända skepp som möts. Jag har till och med suttit i styrelsen för Jerlov då och då, säger Rolf Jansson.

Fredrik Jerlov själv blir varumärkesstrateg på Cordovan-gruppen. Gruppen består av Cordovan Performance, som närmast kan beskrivas som managemantkonsultbolag, och kommunikationsbolaget Cordovan Communication. Tillsammans är de ett hundratal anställda.

– Som varumärkesstrateg kommer han att jobba i gränslandet mellan detta. Vi vill få intern och extern kommunikation att hänga ihop. När man får chansen att tala med koncernledningar direkt så kan detta bli väldigt bra, säger Rolf Jansson.

Tidigare i våras drabbades Cordovan av att 19 av bolagets 40 anställda i den digitala verksamheten hoppade av och startade ny byrå ”Dear Friends” tillsammans med byggmiljonären Ola Sernecke. Jerlov är inte en ersättning för det avbräcket, enligt Rolf Jansson.

– Nej. Vi handplockar och nyanställer den kompetensen parallellt. Vi har en tillväxtstrategi som innebär att vi behöver fler anställda än så. Men vi har en dialog med rätt många, säger han och beskriver avhoppet som ”ett hack i kurvan” som de får leva med.

Innan affären hade Corodvangruppen över 130 delägare. Nu tillkommer Jerlovs tolv delägare i den gruppen.

Ulrika Fjällborg


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.