Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Jernhusen kastar ut JCDecaux

Publicerad: 20 maj 2010, 00:26

Det är slutsålt vid järnvägen för JCDecaux. Jernhusen tar kontroll över reklamen i sina fastigheter själva. Därmed går JCDecaux miste om drygt 20 miljoner årligen, uppger Dagens Industri.


Beslutet innebär att de senaste tio årens samarbete mellan Jernhusen och JCDecaux avslutas.

Samarbetet har gett utomhusreklamsjätten exklusiv rätt att sälja reklamplats och ordna events i Jernhusens fastigheter.

– Affären reklam och event är för viktig för att ligga ute på en extern partner. Vi vill ha ökad kontroll av den här verksamheten, säger Nina Cronehag chefen på nystartade Jernhusen Media till Dagens Industri.

Jernhusen räknar med att dra in 40 miljoner årligen på att styra verksamheten själva. Reklamen och eventen kommer skötas av en ny avdelning inom det befintliga företaget. Stora delar av försäljningen kommer skötas med hjälp av utomstående partners.

JCDecaux meddelar att förlusten inte innebär något betydande avbräck.
– Det här är en marginell del av vår totala affärsverksamhet. Vi fortsätter med vår upparbetade strategi. Det här meddelade Jernhusen oss vid ett styrelsemöte i december så vi har haft tid att anpassa oss, säger Carina Herli kommunikationschef hos JCDecaux.

Hon vill inte bekräfta att det rör sig om en förlust på 20 miljoner årligen eller kommentera siffror överhuvudtaget.

Ove Gustafsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.