Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Jerry floppar i Epica

Publicerad: 19 november 2009, 10:19

Dag två i den 23 upplagan av Epica Awards gick tungt för svensk del. Ljuset i mörkret var DDB Stockholm med McDonald’s.


Ämnen i artikeln:

Epica

ICA:s filmer med Jerry har både hyllats och sågats. Den internationella juryn i Epica gör tummen ner.

Det var, i motsats till dag ett, svårt att utse en klar vinnare i de 19 kategorier som granskades under dagen. Över 300 bidrag poängsattes. En av toppnoteringarna gick direkt på morgonen till Åkestam Holst ”Stefan the swopper”.

¬”Innovativt”. ”Smart och engagerande”. ”Kostnadseffektivt på ett helt nytt sätt” var några av de positiva omdömena från juryn.

Överlag fick de bidrag som bygger på engagemang höga betyg. Största publikbefriare var Saatchi & Saatchi T-mobile ”Singalong”. Ett event där man samlade ihop närmare 13 500 människor till en gigantisk karaoke/singalong i samband med lanseringen av den nya mobilen. Allt under parollen ”sprid glädjen”. Bidraget fick i det närmaste 10 poäng från samtliga i juryn.

Två andra utländska toppnoterade bidrag var N=5:s ” Weight measuring bus stop” där man byggde om en busshållplats till en gigantisk våg, i syfte att marknadsföra en nystartad gym-kedja. Även Serviceplan Gruppe GmbH & Co med sin kund Amnesty och bidraget “Woman in a suitcase” där, som titeln antyder, placerades en kvinna inuti en genomskinlig resväska, varpå denna lastades på bagagebandet väckte anstöt hos publiken på flygplatsen. Juryn hyllade dock bidraget och byrån för att man vågat tänka i nya banor.

I kategorin Dairy Products noterades svenska Abby Norm med bidraget “100% lactose- free” ett av de lägsta poängen för dagen. Högst poäng i samma kategori fick Publicis srl Parmalat med produkten Low fat milk och bidraget “trailer”.

Kategorin communication services (film) var en av de jämnare och det var svårt att utröna någon klar segrare. Forsman & Bodenfors placerar sig dock bra med byråns olika brevduvefilmer för Tele2. När en av filmerna går upp brister juryn ut i skratt. Det händer sällan.  

”Jerryfilmerna” gjorda av King för ICA har blivit såväl debatterade som hyllade. I Epica får bidragen ett kallt mottagande. Flera i juryn blir konfunderade, frågande och nervösa, försiktiga skratt hörs. Bidraget får låga poäng. En av filmerna, den första i serien med Jerry får lägst poäng av alla bidrag i kategorin. Desto bättre går det för DDB Stockholm med McDonald’s. Kampanjen ”Är vi framme snart?” uppskattas av juryn och får följaktligen toppbetyg. Även i print står sig kampanjen stark.

Forsman & Bodenfors -94 kampanj för AMF ställer sig juryn frågande till och flera förstår varken humorn eller tänket i filmerna och får lågt betyg i kategorin Financial Services. Av de tre insända filmer blir medelbetyget 4,4 poäng av 10 möjliga.

F&B:s filmer som bygger kring svenskarnas förhållande till alkohol samt alkoholmonopolet ”Rus” samt ”Partyt” tas emot med blandade reaktioner. De som är insatta i svenska alkoholmonopolet tycker filmerna är briljanta, de mindre insatta ifrågasätter filmernas syfte. Filmerna får poängen 5,5 respektive 5,1.

Det byggs mycket i Tyskland, vilket inte märks i kategorin Industrial & Agricultural Products (film). Det var från första början ingen tvekan om att Tyskland skulle dominera och toppa kategorin, inte nödvändigtvis på grund av filmernas höga betyg, utan för att de var, frånsett ett bidrag från Norge enda tävlande i kategorin.

Fotnot. Anledningen till att varje kategori och bidrag inte redovisas som vinnare ännu är på grund av att imorgon, fredag görs ytterligare en omröstning samt djupare debattering av tävlande bidrag.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Epica

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.