Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Jesper Kouthoofd lanserar ny heminredningssajt för IKEA

Publicerad: 26 april 2012, 11:04

IKEA har med 2-3 års mellanrum lanserat en möbelkollektion under namnet IKEA PS. Nu drar IKEA igång en helt ny heminredningssajt med samma namn. För att skapa extra uppmärksamhet kring sajten har IKEA tagit fram kameran Knäppa.


Ämnen i artikeln:

Jesper KouthoofdIKEA

"I think that design belongs in real homes. To prove this we made a camera. A link between the PS Design and you. This is Knäppa".

Så  inleder superregissören Jesper Kouthoofd, som bland annat ligger bakom  Elons How do you know so much about white stuff, filmen för IKEAS nya  heminredningssajt IKEA PS.

IKEA presenterade nyligen sin sjunde PS-kollektion – första gången skedde i Milano 1955.

Sajten lanseras under nästa vecka och tanken  är inte att man ska kunna köpa möbler eller liknande  där, utan idén är att man ska kunna ta bilder på PS-kollektionen i sitt  hem och ladda upp dessa på sajten:

– Möbler i varuhus i all  ära, men vi anser att det är bäst att se möbler i verkliga livet. Det  vill säga hemma hos människor och det är just därför som vi drar igång  den nya heminredningssajten, säger Tina Björeman, pressansvarig på IKEA  Sverige.

För att få extra fart på att folk laddar upp bilder har IKEA även utvecklat en helt egen kamera – Knäppa. Den har ett retro-utseenden, men ganska modern teknik.

Tanken med detta är att den ska spegla nya PS-kollektionens namn Bakåt & Framåt:
–  Vi har tittat på vår egen designhistoria, men samtidigt anpassat  kameran till dagens krav. Kameran blir nästan som ett signum för tänket  kring vår kollektion, säger Tina Björeman.

IKEAS svenska verksamhet har än så länge fått 1 000 kameror, men planen är att få hit ännu fler.

Om kamerorna ska säljas eller delas ut till kunder som köper möbler i PS-kollektionen är inte bestämt:
– Jag tror folk är lika nyfikna som vi hur det ser ut hemma hos andra, säger Tina Björeman.

Tanken med den nya sajten är också att den ska fortsätta leva efter att den nya PS-kollektionen har funnits en tid.

Kan man vinna priser eller liknande. Vad är moroten för att skicka in bilder så att säga?
– Nyfikenhet. Det är ju det vi också lever på, säger Tina Björeman.

Projektledare är ICOM:s Magnus Nord.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Jesper KouthoofdIKEA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.