Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Jessica Bjurström: ”Jag tar inte ställning”

Publicerad: 23 Juni 2015, 14:09

Jessica Bjurström vill inte ta ställning om vinsten.

Foto: Privat.

Att en porrkampanj vann guld i Cannes har upprört många. Mårten Knutsson från Satumaa Family Business uppmanade Komm-vd:n Jessica Bjurström till bojkott av reklamtävlingen. – Jag blir rörd över hans engagemang, säger Jessica Bjurström till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Mårten KnutssonKomm!Cannes Lions 2015Jessica Bjurström

Förbjud bidrag som gör reklam för porr i Cannes Lions, tycker Mårten Knutsson och ger i en debattartikel tre förslag på hur Komm, som är representant för Cannes Lions i Sverige, kan påverka reklamtävlingens regler:

- Att kräva att Cannes Lions stoppar reklam för porr i alla sina tävlingar
- Att Komm-medlemmar bojkottar tävlingen om Cannes Lions inte går med på detta
- Att Komm! Under hösten jobbar på att motsvarande organisationer i andra länder är med på bojkotten

Kraven kommer efter att vuxenfilmsleverantören Marc Dorcel vann guld i kategorin Direct för kampanjen #handsoff under gårdagens prisutdelning i Cannes.

Men det är inte första gången sexkampanjer har vunnit framgång i Frankrike. 2010 vann Playboy ett silver och två brons, vilket fick juryledamoten Lotta Mårlind på Garbergs att både slå bakut och slå fast att det då borde vara okej att göra reklam för vapen också – så länge grundidén är bra.

Jessica Bjurström svarade ganska omgående Mårten Knutsson på Facebook. Nu säger hon till Resumé:

– Det är precis sådant här jag efterfrågar – mer rabalder i branschen och att fler kliver fram och snackar. Jag älskar när Mårten Knutsson gör så här. Det är viktigt.

Håller du med Mårten Knutsson?
– Jag tar inte ställning till det, men vill få fler som kommenterar den här typen av frågor. Jag pratar om de här frågorna jämt. Varje år på rep-meeting i London så driver jag att fler kvinnor ska in i juryerna och hur samtalen går i juryrummen.

Men har du pratat om reklam för porr?
– Inte explicit – det har inte kommit upp.

Varför inte?
– Man får välja sina slag och fundera på vad som ger bäst effekt. Ju fler kvinnor som kommer in i juryrummen – desto mer kommer samtalen att breddas och fler friska åsikter att föras fram.

Kommer du kräva att Cannes Lions stoppar reklam för porr i sina tävlingar?
– Jag är ett verktyg för styrelsen och medlemmarna så vi får vända oss till dem först och höra med dem vad de tycker. Och gärna också använda kommittéerna som forum.

Nästa styrelsemöte äger rum i augusti.

Kommer du att lyfta de här frågorna då?
– Det får vi se. Jag får föra ett samtal med styrelseordföranden om se om detta tas med i dagordningen.

Men kan du se ett scenario där Komm! uppmanar till bojkott?
– Jag kan inte kommentera det. Tar styrelsen beslutet att man bör ställa krav så blir det så. Personligen är jag inte en människa som vill måla in folk i ett hörn.

David Orlic är nybliven styrelseordförande för Komm! Resumé har sökt honom utan framgång.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.